Zoeken

Suzuki kondigt compleet vernieuwde GSX-R1000R aan

31 juli 2025
Het gerucht ging al een tijdje, maar Suzuki heeft inderdaad de GSX-R1000R flink vernieuwd. En er meteen een 40th Anniversary kleurstelling van uitgebracht, want het is dit jaar exact 40 jaar geleden dat de allereerste GSX-R het levenslicht zag.

De hoogtijdagen van de Supersport mogen dan al ver achter ons liggen, maar we hebben zo het idee dat d'r best veel motorrijders zijn die wel vrolijk zijn geworden van het nieuws dat Suzuki de GSX-R1000R flink heeft vernieuwd - en, nog belangrijker - aan de Euro 5+ emissie- en geluidsnormen heeft aangepast, zodat 'ie hier in Europa weer op de markt kan worden gezet.

Hoe grondig Suzuki 'm heeft vernieuwd? Ga er maar eens voor zitten, we hebben het voor je op een rij gezet. 

Het nieuwe 4-in-2-in-1 (4-2-1) uitlaatsysteem van de GSX-R1000R, gemaakt van dunwandig roestvrij staal, heeft verschillende wijzigingen ondergaan. Deze wijzigingen, zoals het vergroten van de diameter van de uitlaatpijp, waren gericht op het maximaliseren van het vermogen en tegelijkertijd voldoen aan de nieuwste emissie- en geluidsvoorschriften. 

In combinatie hiermee is een elliptische (racetrackvormige) katalysator met grotere capaciteit in de collector dichter bij de motor geplaatst om een snellere opwarming te bevorderen, wat de prestaties ten goede komt. Een paar O2-sensoren voor en achter de katalysator helpen bij het voldoen aan de Euro 5+ emissienormen. 

Een ander voordeel van de nieuwe lay-out is dat het ontwerp vrijer is, waardoor de uitlaatdemper compacter kon worden gemaakt, met een capaciteit die is teruggebracht van 8,3 naar 5,5 liter, terwijl de prestaties op hetzelfde niveau zijn gebleven als bij het vorige ontwerp. De gestraalde titanium uitlaatdemper versterkt het slanke uiterlijk van het nieuwe uitlaatsysteem en weerspiegelt het stoere imago van het model. 

Elke gesmede aluminium zuiger heeft korte wangen en uitgesneden zijkanten om het gewicht en de wrijving te verminderen, een DLC-gecoate zuigerpen om de wrijving te verminderen en een zorgvuldig gevormde zuigerkoepel om de compressie te verhogen en tegelijkertijd de verbrandingsefficiëntie te verbeteren. Dankzij de nieuwe vorm is de compressieverhouding van 13,2:1 naar 13,8:1 verhoogd. De diameter van de uitlaatkleppen is van 24 mm naar 25 mm vergroot en tot slot zijn ook de profielen van de nokkenassen aangepast.

De L-vormige bovenste zuigerveer wordt door de verbrandingsdruk tegen de cilinderwand gedrukt, waardoor blow-by wordt verminderd en de afdichting wordt verbeterd. De oliecontrole ring is voorzien van een chroomnitride coating. Deze chroomnitride coating is harder en gladder dan verchroomd en helpt wrijving te verminderen, de duurzaamheid te verhogen en de afdichting te verbeteren. 



De zuigers worden gedragen door chroommolybdeen stalen drijfstangen met een gecarboniseerde oppervlaktebehandeling om de sterkte te verhogen. Deze nieuwe drijfstangen zijn vervaardigd volgens een strengere ontwerpnorm voor de nieuwe motor en dragen bij aan een verbeterde betrouwbaarheid als raceklare machine. 

De cilinders zijn ingebouwd in het bovenste carter-gietstuk en zijn voorzien van Suzuki's eigen, in de racerij beproefde nikkel-fosfor-siliciumcarbide coating, bekend als SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material), die wrijving vermindert en de warmteoverdracht, duurzaamheid en ringafdichting verbetert. 

Uitsparingen in de zijkanten van de cilinderboringen (onder de zuigerslag) zorgen ervoor dat lucht die onder elke dalende zuiger vastzit, snel kan ontsnappen naar aangrenzende cilinders waar de zuigers stijgen. De uitsparingen minimaliseren de interne luchtdrukweerstand van de krukas tegen de neerwaartse beweging van de zuiger, waardoor mechanisch vermogensverlies wordt verminderd en de ringafdichting wordt verbeterd. 

De watermantel van de cilinderkop van de GSX-R1000R is ontworpen om de koelvloeistofstroom en daarmee de efficiëntie van de warmteoverdracht te optimaliseren. De gladde interne vorm zorgt ervoor dat de koelvloeistof sneller stroomt en elimineert gebieden waar de koelvloeistof anders zou kunnen stagneren. 

Het is zó efficiënt dat de motor minder koelvloeistof nodig heeft, wat op zijn beurt bijdraagt aan gewichtsbesparing. De zeer efficiënte gebogen radiator met dubbele elektrische ventilatoren draagt ook bij aan uitstekende koelprestaties, en de radiator zelf heeft een compactere vorm. 

De zesversnellingsbak met korte overbrengingsverhoudingen maakt gebruik van verticaal versprongen assen om de totale lengte van de motor te minimaliseren en tegelijkertijd het vermogen van de GSX-R1000R aan te kunnen, terwijl de slipper- en assistentiefuncties van het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) helpen om het vermogen effectief op het wegdek over te brengen.

Nog niet genoeg voor je? Nieuwe brandstofinjectoren met acht gaten vervangen het vorige tiengats ontwerp ter ondersteuning van Euro 5+ emissienormen. De brandstofpomp levert een hogere druk. Het Ride-by-wire elektronisch geregeld gasklepsysteem verbetert het stationair toerental en de vermogensafgifte, met een grotere diameter (48 mm i.p.v. 46 mm) en dubbele injectoren per cilinder. Nieuwe inlaatkelken verbeteren het vermogen bij hoge toerentallen. Plus Grote Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten naast de koplamp.

  

Al die aanpassingen hebben echter niet in een toename van het vermogen geresulteerd, dat Suzuki - net als bij de nieuwe Hayabusa - op 'slechts' 195 pk heeft gezet. Da's balen voor diegenen die op 215+ pk hadden gehoopt, maar voor 99,9% van de motorrijders zullen die 195 paarden er meer dan voldoende zijn.

Tot zover de vernieuwingen die Suzuki aan het motorblok heeft doorgevoerd. D'r is echter nog veel meer dat Suzuki heeft aangepast. Te beginnen met de elektronica. Suzuki's bekende Drive Mode Selector heeft nu opnieuw gekalibreerde rijmodi voor optimale prestaties onder wisselende omstandigheden. Nieuw voor de GSX-R is Smart TLR Control met:

Suzuki Traction Control System (STCS) met 10 standen (ook uit te schakelen) monitort wielslip, motortoerentallen, gasstand, versnellingspositie én hellingshoek via een IMU die over 3 assen die 6 richtingen meet.
Lift Limiter, in de volksmond ook wel wheeliecontrole genoemd.
Roll Torque Control helpt bij tractiebehoud in bochten.

Smart TLR Control wordt aangevuld met verbonden rijhulpen van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S). Dat zijn:

Launch Control zorgt voor een perfecte start vanaf stilstand.
Bi-directional quickshifter voor zeer snel en trefzeker schakelen zonder de koppelingshevel te hoeven bedienen.
Motion Track Brake System ondersteunt stabiel remmen in bochten.
Slope Dependent Control System beperkt het liften van het achterwiel bij sterk afremmen helling afwaarts.
Suzuki Easy Start System voor starten met één druk op de startknop.
Low RPM Assist voor makkelijk wegrijden uit stilstand.
Suzuki Clutch Assist System (SCAS) voor lichte bediening van de koppeling.

Om alle elektronische componenten en rijhulpsystemen te voorzien van voldoende stroom en een stabiele boordspanning is gekozen voor een nieuwe P-series lithium-ion accu van Eliiy. Die biedt een hogere betrouwbaarheid, minder gewicht en een langere gebruiksduur.

Het ontwerp van de nieuwe GSX-R1000R draait volledig om aerodynamica, doorontwikkeld in windtunnels en op het circuit. Het thema "Solid & Sleek" staat voor pure functionaliteit met een op racemotoren geïnspireerde vorm. Als optioneel accessoire zijn door het Team Suzuki CN Challenge ontworpen en van “dry-carbon” gemaakte winglets beschikbaar, die voor meer downforce zorgen bij hoge snelheid.

Voor wat betreft het rijwielgedeelte heeft Suzuki de GSX-R1000R voorzien van het vertrouwde aluminium brugframe, met aan de voorzijde een Showa Balance Free Front upside down en aan de achterkant een dubbelzijdige aluminium achterbrug met Showa Balance Free Rear Cushion lite achtershock. Volledig in te stellen, uiteraard. Voor wat betreft de remmen heeft Suzuki een beroep op Brembo gedaan, met zoals gezegd het Motion Track Brake System.

De nieuwe GSX-R1000R is beschikbaar in de kleuren C6F (Pearl Vigor Blue / Pearl Tech White), C7Q (Candy Daring Red / Pearl Tech White) en C7P (Pearl Ignite Yellow / Metallic Mat Stellar Blue). Hoeveel 'ie moet gaan kosten is op dit moment nog niet bekend, volgens Suzuki zal dichter bij de marktintroductie meer informatie bekend worden gemaakt.

Waarmee we bij het slechte nieuws zijn beland, want dat duurt nog een jaar. De 2026 GSX-R1000R zal pas zomer 2026 leverbaar zijn.