Zoeken

Suzuki geeft nieuwe info V-Strom 1000 vrij

5 september 2013
Op Suzuki's speciaal in het leven geroepen V-Strom 1000 website heeft de Japanse fabrikant nieuwe informatie omtrent het ophanden zijnde model bekend gemaakt. Op de website geeft Eiji Sasaki, Engine experiment engineer, inzage in het nieuwe motorblok, dat onder andere als eerste Suzuki model van tractiecontrole zal worden voorzien.

Suzuki V-Strom_1000_Concept

Waar de klasse van dikke allroads zich de laatste jaren tot een 1.200 klasse heeft ontpopt zal voor menig liefhebber het 1.000cc V-Twin motorblok van de nieuwe V-Strom 1000 een teleurstelling zijn, maar volgens Sasaki is het een bewuste keuze van Suzuki geweest om de langverwachte nieuwe allroad van een 1000 motorblok te voorzien.

Volgens Sasaki was het geen probleem geweest om de nieuwe V-Strom van een 1.100 of zelfs 1.200 motorblok te voorzien, maar dat zou als nadeel hebben gehad dat de fiets een flink stuk zwaarder zou zijn geworden, wat op zijn beurt weer inbreuk zou hebben gedaan op de handelbaarheid en stuureigenschappen.

Als eerste fase in de ontwikkeling van het nieuwe motorblok werd eerst de vermogens- en koppelkromme vastgelegd, waarna werd bekeken wat moest worden gedaan om die curve te realiseren. Vervolgens werd een prototype motorblok gebouwd, waarna op basis van de testresultaten de finetuning werd bepaald. Ook werd op de testbank duurbaarheidstesten uitgevoerd.

Bij het nieuwe motorblok is volgens Sasaki veel aandacht besteed aan het lage- en middengebied, om het motorblok soepel te laten lopen. De configuratie van een V-Twin heeft als nadeel dat het blok bij lage snelheid erg bokkig kan zijn, en dus was het doel het motorblok onderin erg soepel te laten lopen, terwijl het motorblok voor sportief gebruik wel gretig in toeren moet kunnen klimmen.

Om dat te realiseren is veel aandacht aan de mapping van de benzine-injectie besteed, is de massatraagheid vergroot, zijn dubbele bougies toegepast en is de ontsteking herzien. Volgens Sasaki moet het nieuwe blok in de verste verte niet meer lijken op het blok van de oude V-Strom 1000. Ook is het nieuwe motorblok van tractiecontrole voorzien, waar volgens Sasaki erg veel tijd in is gaan zitten. En daar kijken wij inmiddels niet meer van op, ons bezoek aan MV Agusta leerde ons al dat elektronica de ontwikkelingstijd (en kosten) van een nieuw motorblok heeft verdubbeld.

Volgens Sasaki is de nieuwe V-Strom 1000 bij uitstek geschikt voor ervaren rijders die nog jong van hart zijn en die begrijpen wat werkelijk belangrijk is bij een motor. Rijders die praktijk belangrijker vinden dan cijfers op papier. De nieuwe V-Strom 1000 moet een sportief, 'fun to ride' karakter hebben, het maximale voordeel kunnen halen uit z'n lichtvoetig stuurgedrag en het compacte pakket, en daardoor op bochtige wegen een genot om te rijden zijn.

Straffe bewoordingen an Sasaki-San, die ons nog nieuwsgieriger maken naar Suzuki's nieuwe dikke allroad.