Zoeken

Recall 2014 R1200RT: BMW roept op niet meer te rijden

6 juni 2014
BMW heeft een serieus probleem met de begin dit jaar geïntroduceerde R1200RT. De Duitse motorfabrikant heeft eigenaren van het 2014 R1200RT model opgeroepen om niet meer met de motor te rijden, vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust.

BMW R1200RT 2014

De Duitsers mogen de naam hebben Grundlich te zijn, maar dat de Duitsers in de praktijk veel van de Japanners kunnen leren wees begin dit jaar nog Amerikaans onderzoek uit, waar BMW voor wat betrouwbaarheid betreft het slechtst uit de bus kwam. Onderzoek van het toonaangevende Consumer Reports magazine onder 4.680 lezers wees begin dit jaar uit dat eenderde van de BMW’s in het onderzoek in de onderzoeksperiode naar de dealer voor reparaties moest. Het onderzoek ging over nieuwe motoren in de periode 2009-2012.

Opmerkelijk daarbij is dat het vaak niet om de minste reparaties gaat: de verkoop van de tweede generatie S1000RR moest zelfs volledig worden stilgelegd, nadat op het Spaanse Motorland Aragon een S1000RR op het rechte stuk was geploft omdat de drijfstangbouten niet waren geborgd. Als gevolg van het oliespoor dat de BMW trok kwam een achteroprijdende circuitrijder te overlijden.

Het huidige probleem met de R1200RT is minder extreem, maar serieus genoeg voor BMW om haar klanten op te roepen om de fiets voorlopig maar even in de garage te laten staan. Tenminste, als het een 2014 model met ESA is. De 2014 R1200RT ESA heeft namelijk een probleem met de achtershock, waar de inwendige plunger mogelijk niet goed is gemonteerd.

BMW dealers gaan contact opnemen met de getroffen klanten om het probleem op te lossen.