Zoeken

Piaggio lanceert nieuwe Beverly 125 en 300

25 mei 2010

Bijna een decennium na lancering van het eerste model heeft Piaggio de Beverly stevig onderhanden genomen. Het nieuwe model zal in 125 en 300cc op de markt zal worden gezet.

Piaggio_Beverly_2010_1.jpg

Dat de Beverly een groot succes is voor de Italiaanse fabriek laten de verkoopcijfers duidelijk zien, meer dan 270.000 stuks werden verkocht sinds de lancering van het model in 2001. In die tijd ontpopte de Beverly zich als een wendbare en betrouwbare scooter die ideaal was voor het dagelijkse stadse verkeer.

Om de scooter klaar te maken voor het komende decennium werden de zaken door Piaggio grondig aangepakt. Meest in het oog springend is het vernieuwde design wat de scooter een frisse en elegante uitstraling heeft gegeven. Fris vanwege onder andere de nieuwe voorkant met in het oog springende dubbele van knipperlicht voorziene LED-standlichten en dual-reflector koplamp, elegant dankzij de two-tone kleurstelling met aluminium-look insterts.

Piaggio_Beverly_2010_2.jpgPiaggio_Beverly_2010_3.jpg

Ook technisch werd de Beverly door het ontwikkelingsteam onderhanden genomen. Zo is de geometrische driehoek van zadel, stuur en voetsteun aangepast voor een verbeterde rijdbaarheid en meer ruimte voor grote scooterrijders, Piaggio_Beverly_2010_4.jpgzonder daarbij inbreuk te doen aan het oorspronkelijke gevoel van de Beverly.

Het zadel kreeg een andere voering voor verbeterd comfort, terwijl de ruimte onder het zadel volgens Piaggio met maar liefst 50% is toegenomen. Mocht die ruimte alsnog niet toereikend zijn is de Beverly ook nog uitgerust met een – met handgrepen geïntegreerd – bagagerek. In de kuip werd ook nog een handschoenenvak ondergebracht, en ook de typisch Italiaanse bagagehaak mocht niet ontbreken.

Het dubbel wiegframe werd opgebouwd uit hoge rekgrens stalen buizen en geperste platen. Aan de voorzijde werd een 35mm telescoopvork toegepast, terwijl langs achteren twee helical veren met in vier standen verstelbare veervoorspanning werden ondergebracht. De twintigspaaks lichtgewicht wielen (16”x 3.00 met 110/70 voor en 14”x 3.50 met 140/70 achter) moeten de Beverly zijn volgens Piaggio top-of-the-class rijcomfort en wegligging geven.

De 2010 Beverly wordt in twee uitvoeringen op de markt gezet, met 125 en 300cc capaciteit. Beide motoren zijn voorzien van benzine-injectie. De 300cc versie levert een vermogen van 22,2 pk bij 7.250 toeren, heeft een koppel van 23 Nm bij 5.750 toeren per minuut en weegt rijklaar 165 kilo. De 125cc versie wordt met 15 pk op de markt gezet, en is volgens Piaggio 20% zuiniger en heeft 20% minder onderhuidskosten. De Beverley 125 heeft een rijklaargewicht van 162 kg.

Piaggio_Beverly_2010_5.jpgPiaggio_Beverly_2010_6.jpg

Hoeveel de Beverly modellen moeten gaan kosten en vanaf wanneer ze leverbaar zijn is vooralsnog niet bekend.