Motorfreaks - NCR M4: ultiem naakt voor op straat - NCR M4: ultiem naakt voor op straat

Zoeken

NCR M4: ultiem naakt voor op straat

10 oktober 2011
NCR, de Italiaanse tuningspecialist van zeer exclusieve Ducati aangedreven specials, heeft twee nieuwe modellen ontwikkeld die op de EICMA in Milaan voor het eerst aan het grote publiek zullen worden getoond: de M4 en de M4 One Shot. Twee übernakeds die zijn ontwikkeld op basis van de in Italië succesvolle NCR Millona.

NCR_M4_01

Hoewel de nieuwe NCR M4 volgens de Italianen een naakte versie is van de enkele jaren geleden gelanceerde Milona racer, waarmee wereldwijd veel overwinningen en zelfs kampioenschappen zijn gewonnen, NCR_M4_05NCR_M4_08
NCR_M4_03
moesten we bij het zien van deze eerste beelden meteen denken aan de Macchia Nera, de 185 pk sterke naked die in 2004 door NCR werd ontwikkeld op basis van Pier Francesco Chili's 998R WK Superbike racer en tijdens het WDW dat jaar werd onthuld. Met dat verschil dat de Macchia Nera een one-off circuitfiets was die voor het illustere bedrag van € 150.000 te koop werd aangeboden en deze M4 straatlegaal is en bovendien voor een prijsvriendelijker bedrag over de toonbank gaat.

In het kader van de ultieme gewichtsbesparing werd de Millona niet alleen van z'n al karige stroomlijn ontdaan, maar bovendien werden alle onderdelen nog eens goed onder de loep genomen om waar mogelijk de nodige grammen aan gewicht af te schaven. Doel van NCR was een naked te ontwikkelen die in straatlegale trim lichter zou zijn dan de raceklare Millona. NCR_M4_06NCR_M4_07
NCR_M4_04
Zo is het frame en subframe bij de M4 uit titanium buizen vervaardigd en werd carbon fiber gebruikt voor de tank, de wielen, de airbox, de behuizing van de oliekoeler, het instrumentarium en de spatborden. Verder werd de fiets aangekleed met diverse CNC onderdelen (waaronder de kroonplaten en remschakelset) uit NCR's eigen catalogus, zijn de remmen uit huize Brembo en is qua vering voor Öhlins gekozen.

Het modulaire design van de M4 maakt het mogelijk om binnen notime de strakke naked te voorzien van een mini-tophalf, simpelweg door twee bouten en een connector om te zetten. Hetzelfde geldt voor het kontje. Het standaard titanium subframe kan met vijf bouten en een connector eenvoudig worden voorzien van carbon fiber straat- of racekontje. Het doel van NCR was om de M4 binnen vijf minuten om te kunnen bouwen van straatversie naar racer.

De NCR M4 zal in twee versies op de markt worden gezet. De NCR M4 wordt aangedreven door het welbekende Ducati 1100 EVO motorblok, dat is getuned naar een vermogen van 107 pk bij 7.500 toeren per minuut en een koppel van 115 Nm heeft. De M4 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht exclusief benzine van 130 kg. De NCR M4 One Shot beschikt over de tot 1.200 cc opgeboorde NCR_M4_02EVO luchtgekoelde Ducati EVO twin, die is voorzien van CNC gefreesde krukas, titanium drijfstangen, titanium onderdelen en een NCR-EVR slipperclutch. De M4 One Shot wordt opgegeven voor een vermogen van 132 pk bij 8.700 toeren per minuut en een koppel van 143 Nm, rijklaar zonder benzine moet de fiets slechts 126 kg op de weegschaal brengen.

Aangezien de M4 in eerste instantie voor de Amerikaanse markt is bedoeld heeft NCR alleen de Amerikaanse prijs van de fiets bekend gemaakt. De M4 gaat daar voor $49.000 over de toonbank, terwijl voor de M4 One Shot $69.900 moet worden betaald. Mocht de M4 niet exclusief genoeg zijn voor je, heeft NCR en groot aantal accessoires voor de fiets beschikbaar, waaronder een volledig titanium uitlaatsysteem.

NCR_M4_09