Zoeken

MV Agusta onthult 2022 F3 RR

21 september 2021
MV Agusta heeft de nieuwe F3 RR gepresenteerd. Het nieuwe vlaggenschip heeft flink wat updates gekregen, waaronder aerodynamische winglets die verdacht veel op die van de Fireblade lijken.

 

De 'kers op de taart van de F3-reeks', dat is volgens MV Agusa de nieuwe F3 RR, waarvan wordt geclaimd dat 'ie is volhangen met technologie en prestaties die nog nooit eerder zijn vertoond in de driecilinder F3-familie. De fiets kan worden gekocht in standaarduitrusting of met een extra racekit die extra pit toevoegt dankzij vastgeschroefde, snellere goodies!

Beginnend met de meest voor de hand liggende verandering voor het nieuwe model is de kuip, met zijn kenmerkende maar griezelig bekende ingebouwde vleugels. Het winglet-ontwerp lijkt erg op dat van de nieuwste generatie Honda Fireblade en is een typisch elegante oplossing van de fabriek in Varese.

MV claimt dat het aerodynamische systeem de kleine F3 RR 8 kg extra downforce geeft bij 240 km/u, hoewel het niet alleen de kuip is die hier aan het werk is. De Italianen hebben het scherm aangepast (nu hoger) en de motor een MotoGP-achtig voorspatbord gegeven. Dit alles met als doel de luchtstroom over en rond de rijder glad te strijken. MV claimt dat de zoektocht naar het gevoel van de voorkant niet ten koste van de topsnelheid is gegaan, iets wat de fabriek te danken heeft aan uitgebreide windtunneltests.

Na een uitgebreide update voor 2021, stond de motor voor de nieuwe MV Agusta F3 RR al op een behoorlijk sterke basis. Om de nieuwe, op het circuit gerichte RR een klein beetje verder te brengen, deden de ingenieurs van MV een beroep op de ervaring die is opgedaan in het Moto2 Wereldkampioenschap om het vermogen en koppel over het hele bereik te verbreden.

Die laatste claim is op z'n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen, in de Moto2 wordt namelijk al een aantal jaartjes met de 765 Triple van Triumph geracet. 

Om h35 blok over de hele linie sterker te maken heeft MV hogedruk-injectoren gebruikt, samen met een nieuw ontworpen en beter presterende uitlaat speciaal voor dit model. Om de warmte die wordt gegenereerd door de extra prestaties te onderdrukken, heeft MV een nieuwe bidirectionele radiator gebruikt die zich achter de nieuwe aerokuip bevindt.

In standaard trim blijft het vermogen op 147 pk en het koppel op 86 Nm. Voor wie dat niet genoeg is, is er de mogelijkheid om een racekit pakket aan de F3 toe te voegen. Hoeveel extra je dat gaat opleveren hebben ze echter niet vermeld, wel wat die kit inhoudt.

Te beginnen met een op maat gemaakte Akrapovič uitlaat incl. carbon kappen, CNC-gefreesde componenten (zoals tankdop, rem- en koppelingshendels) en een cover voor de duozit. Naast de uitlaat krijg je ook een herziene ECU voor de fiets. 

De uitlaat- en ECU-combo verhogen de rode lijn met 250 tpm (van 13.000 naar 13.250 tpm), wat het vermogen op zijn beurt opvoert tot 155 pk. Voeg alle onderdelen van de racekit toe aan je F3 RR en je snoept volgens MV ook nog eens 8 kilo van het gewicht af, waardoor dit tot 165 kg droog is teruggebracht.

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.