Motorfreaks - MV Agusta lanceert nieuwe Brutale 1090 familie - MV Agusta lanceert nieuwe Brutale 1090 familie

Zoeken

MV Agusta lanceert nieuwe Brutale 1090 familie

23 oktober 2012
Nadat vorige week al een video van de nieuwe modellen op YouTube was gezet heeft MV Agusta nu de technische gegevens van de 2013 Brutale 1090 familie vrijgegeven. De line-up van de viercilinder Brutale bestaat uit de Brutale 1090, Brutale 1090R en Brutale 1090RR, die bovendien in detail flink wat wijzigingen zijn ondergaan.

MV Agusta Brutale 1090RR 2013
Het nieuwe neusje van de zalm, de 2013 Brutale 1090RR

Zoals in onze eerdere berichtgeving omtrent de 2013 Brutale 1090 al te lezen was heeft MV Agusta inderdaad na twee jaar al afscheid genomen van de Brutale 920, die door de Italianen als instapmodel in de Brutale serie was gelanceerd en eigenlijk met de komst van de Brutale 675 overbodig was geworden.

De Brutale 920 heeft dus het veld geruimd voor de nieuwe Brutale 1090, die over hetzelfde motorblok beschikt als de huidige Brutale 1090R en 1090RR, maar net als de Brutale 920 beschikt over een stalen frame, MV Agusta Brutale 1090R 2013De 'basisuitvoering' van de Brutale familie, de 1090Rlosse knipperlichten en een zadel dat uit een deel is gemaakt en daarmee het nieuwe instapmodel van de Brutale B4 familie is geworden. De Brutale 1090 onderscheidt zich bovendien door zijn matte kleurstelling, de fiets is in matzwart, mat parelmoer wit en mat grijs leverbaar.

Alle drie de modellen worden aangedreven door hetzelfde motorblok, dat in tegenstelling tot wat de typeaanduiding op de fiets doet vermoeden haar cilinderinhoud van 1078cc heeft behouden. Bij de Brutale 1090 en Brutale 1090R is de vier-in-lijn goed voor een vermogen van 142 pk bij 10.300 toeren en een koppel van 112Nm bij 8.100 toeren per minuut, terwijl de Brutale 1090RR voor maar liefst 156 pk bij 11.900 toeren en 100 Nm bij 10.100 toeren per minuut wordt opgegeven. Alle drie de modellen hebben dezelfde cassettebox versnellingsbak en tractiecontrole, de RR versie is bovendien met een slipperclutch uitgerust.

Net als bij het motorblok zitten ook bij het rijwielgedeelte de verschillen tussen dedrie modellen voornamelijk in detail. De 1090 en 1090R hebben een stalen frame, waar de 1090RR met een -duurder en sterker- CrMo buizenframe is uitgerust. MV Agusta Brutale 1090 2013Het nieuwe instapmodel, de Brutale 1090Alle drie de modellen hebben een volledig instelbare 50 mm Marzocchi upside-down voorvork en een Sachs monoshock, die bij de 1090 en 1090R instelbaar is qua uitgaande demping en veervoorspanning en bij de 1090RR volledig instelbaar is met high/lowspeed demping. De 1090RR is ook als enige met Brembo monoblocs uitgerust.

Ten opzichte van de huidige Brutale heeft MV Agusta nog flink wat wijzigingen aan de fiets doorgevoerd. Zo is de vormgeving van het kontje en de einddempers aangepast en heeft de Brutale nieuwe wielen gekregen, die volgens MV Agusta 1.500 gram lichter zijn dan die van het huidige model. In het nieuwe kontje is een nieuw achterlicht ondergebracht, terwijl de kentekenplaat nu aan een metalen kentekenplaathouder wordt bevestigd.

De Brutale 1090 gaat € 14.790 (Nederland, € 12.990 België) kosten, de 1090R staat op € 15.990 (Nederland, € 13.990 België) geprijsd terwijl voor de 1090RR € 19.490 (Nederland, € 16.990 België) moet worden neergelegd. Vanaf wanneer de fietsen beschikbaar zijn is nog niet bekend.