Motorfreaks - Moto Guzzi Stelvio (NTX) 2011: echte Globetrotter - Moto Guzzi Stelvio (NTX) 2011: echte Globetrotter

Zoeken

Moto Guzzi Stelvio (NTX) 2011: echte Globetrotter

3 november 2010

Amper drie jaar na introductie heeft Moto Guzzi de Stelvio flink onderhanden genomen. Grootste verschil, naast een nieuwe aerodynamische stroomlijn, is de benzinetank die nu een inhoud van 32 liter heeft gekregen. Over Globetrotten gesproken.

Moto_Guzzi_Stelvio_2011_1.jpg

Hoewel de motor ogenschijnlijk geeneens zo veel lijkt te veranderen is dat volgens Moto Guzzi's presinformtie bepaald niet zo, maar dat was ook de bedoeling. Zonder afbreuk te doen aan het originele concept moest de Stelvio voor modeljaar 2011 weer helemaal up to date te worden. De Italianen beweren dat alleen de karakteristieke dubbele koplampen van het 2010 model werden overgenomen en de rest van grond af aan opnieuw werd ontwikkeld.

En daar zijn ze bij Moto Guzzi wonderwel in geslaagd, pas als de 2011 Stelvio naast zijn voorganger wordt gezet worden de verschillen duidelijk: dankzij de aangepaste stroomlijn heeft de motor een eleganatere uitstraling gekregen en lijkt de motor minder fors, hoewel de benzinetank juist flink werd vergroot van 18 naar nu 32 liter. Volgens Moto Guzzi is hiermee de actieradius van de Stelvio verdubbeld Moto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_2.jpgen zul je ongestraft etterlijke dagen de Italiaans bergpas waarnaar deze fiets is vernoemd op en neer kunnen rijden voordat je een tankstation moet opzoeken. Ook moet de nieuwe stroomlijn voor een verbeterde windbescherming hebben gezorgd en heeft de Stelvio een nieuw zadel gekregen .

Rijwieltechnisch zijn geen wijzigingen doorgevoerd aan de Stelvio, het motorblok daarentegen is onderhanden genomen om een soepelere vermogensafgifte te realiseren, schonere uitlaatgassen te bewerkstellen en de motor zuiniger te maken. Belangrijke zaken anno 2011. Vermogen en koppel zijn daarbij gelijk gebleven, hoewel het maximum koppel nu bijna 1.000 toeren lager (nu 5.500 tpm) wordt vrijgegeven. Om dat te realiseren heeft de Stelvio nieuwe nokkenassen, een nieuwe ontsteking en injectie ECU en een compleet nieuw uitlaatsysteem met twee lambda sondes gekregen.

Moto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_3.jpgMoto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_1.jpg

Naast de gewone Stelvio zal in 2011 ook de Stelvio NTX deel uitmaken van Moto Guzzi's allroad gamma en is daarbij dezelfde modificaties ondergaan. Beide modellen zullen vanaf voorjaar 2011 leverbaar zijn.