Zoeken

Mansory Zapico: exclusieve Cruiser uit Duitsland

27 februari 2011
Ze staan voornamelijk bekend om het tunen van zeer exclusieve auto's, maar dat het Duitse Mansory tweewielers niet schuwt laat deze Zapico zien, een geheel in eigen huis geproduceerde Custom die is voorzien van een 160 pk sterke S&S V-Twin en werd ontwikkeld in samenwerking met custom specialist Thomas M. George.

Mansory_Zapico_01

Nu zal de meesten de naam Mansory niets zeggen, maar in de autowereld maakte het in Brand, Duitsland (nabij de Tsjechische grens) gevestigde tuningbedrijf wereldfaam met het tunnen van zeer exclusieve auto's, waaronder de Bentley Continental GT, Ferrari 599 GTB Fiorano, Bugatti Veyron, Mansory_Zapico_04Aston Martin V8 Vantage en Aston Martin Vanquish. Het in 1989 door Kourosh Mansory opgerichte bedrijf werd echter pas goed bekend toen het in 2007 op de Geneva Motor Show de Conquistador presenteerde, een bijzonder gemodificeerde Rolls-Royce Phantom. Kourosh' voorliefde voor exclusieve Britse auto's ontstond toen hij nog in Engeland woonachtig was.

Terug naar deze deze Zapico, die zoals gezegd in samenspraak met motor customiser Thomas M. George werd ontwikkeld. De motor wordt aangedreven door de 124 cubic inch (2.032cc) T124 V-Twin van het Amerikaanse S&S, die oorspronkelijk werd ontworpen als substituut voor Harley-Davidson's Twin Cam 88 V-Twin. De tweecilinder is goed voor een vermogen van 160 pk bij 5.200 toeren per minuut, die de 340 kilo wegende Zapico in een 3,3 seconden durende sprint naar 100 km/u moet brengen. De V-Twin is voorzien van een 5-versnellingsbak die middels tandriemaandrijving het vermogen via de 280 mm brede achterband aan de straat moet brengen.

 Mansory_Zapico_02

Daar waar Thomas M. George verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Zapico werden nagenoeg alle onderdelen van de fiets in de Mansory fabriek in Brand ontwikkeld en geproduceerd. Mansory_Zapico_05Geheel in Mansory traditie is ook deze eerste motor van de Duitse tuning specialist voorzien van een overdaad aan carbon. Het miniscule neusje, de voorvork, benzinetank, airbox, het frame inclusief subframe annex kontje annex achterspatbord, de wielnaven en de beschermplaten voor het uitlaatsysteem werden uit het dure goedje vervaardigd. Ook het aangebrachte aluminium plaatwerk op de tank, de spoiler en het achterspatbord werd in eigen huis vervaardigd, evenals het handgemaakte lederen zadel.

Hoeveel de Zapico moet gaan kosten is niet bekend, maar gezien de achtergrond van het bedrijf en de toegepaste materialen zal dit zeker niet goedkoop zijn. Maar dan heb je wél wat super exclusiefs.

Mansory_Zapico_06Mansory_Zapico_07
Mansory_Zapico_03