Zoeken

KTM onthult 2021 1290 Super Adventure S

26 januari 2021
KTM heeft -eindelijk- het doek gelicht van de 2021 1290 Super Adventure S, de derde generatie eenliter plus Allroad waarvan het avontuur acht jaar geleden begon. Volgens KTM is de nieuwe Super Adventure de ultieme high-performance Adventure-fiets.

 

De nieuwe 1290 Super Adventure S focust op een scherper rijgedrag en introduceert een aanpassing aan het chassis die de gewichtsverdeling en de wendbaarheid moet hebben verbeterd. Een scherper gevoel in bochten wordt bereikt door het balhoofd 15 mm naar achteren te bewegen en het voorste gedeelte van de motor te verplaatsen. 

Bovendien draagt ​​de langere swingarm met open rooster bij aan een stabieler gevoel bij accelereren. Het subframe is ontworpen om een ​​lagere zithoogte te bieden zonder in te boeten aan duurzaamheid of bruikbaarheid.

Meest in het oog springend is echter de 23 liter benzinetank die nu net als bij de kleintjes Adventure aan beide zijden van het blok is geplaatst, een techniek die rechtstreeks van de Dakar rallymotor is afgeleid, waar KTM de lage tank voor het eerst heeft toegepast. Het grote voordeel? Massacentralisatie. De tank is voorzien van een sleuttelloze tankdop, maar dat had de vorige 1290 ook al, net als het sleutelloos contactslot. 

Wat misschien minder opvalt, maar ook grondig is vernieuwd is het nieuwe zitje dat volgens KTM extra comfort biedt tijdens lange ritten. Hoe ze dat hebben gerealiseerd? Door elke centimeter van de bekleding van het oude zadel te analyseren om het rijgevoel niet te belemmeren. Het zadel bestaat uit twee delen (rijder en passagier), het rijdersdeel is 20 mm in hoogte te verplaatsen.  

Ook aanpasbaar zijn de hendels aan het stuur, het geheel nieuwe TFT display en het windscherm dat is ontwikkeld in de windtunnel en over een hoogte van 55 mm kan worden gesteld. Volgens KTM blinkt de 2021 1290 Super Adventure S over het algemeen uit door zijn lagere centralisatie van massa en verfijnde gewichtsbalans.

Kloppend hart van de 2021 Super Adventure is KTM's bekende 1.301 cc V-Twin, die nog steeds goed is voor een topvermogen van 160 pk en 138 Nm koppel (da's 2 Nm minder dan z'n voorganger), maar nu wel veel schonere (of beter gezegd: minder vieze) uitlaatgassen heeft, zoals Euro 5 het voorschrijft. Dankzij dunnere wanddiktes van de carters en een nieuw oliecircuit is op het blok wel 1,6 kilo aan gewicht bespaard. 

Nieuwe zuigers moeten de betrouwbaarheid verder hebben verhoogd en het blok houdt het hoofd nu beter koel dankzij een nieuw water / oliesysteem. De twee nieuwe radiateurs werken samen met de opnieuw ontworpen zijpanelen om warme lucht weg te leiden van de benen van de berijder. Onderhoudsintervallen van 15.000 km en een laag brandstofverbruik ronden de hernieuwde krachtbron af.

De hellingshoekafhankelijke tractiecontrole MTC (Motorcycle Traction Control) heeft twee verschillende sensoren, één voor wielslip en één voor pitchhoek, met hun eigen data en strategieën. De Cornering ABS- en Offroad ABS-systemen zijn producten van de nieuwe Bosch Motorcycle Stability Control, terwijl de elektronische motorrem MSR Motorslip Regulation optioneel is.

 

Net als z'n voorganger heeft deze derde generatie de keuze uit 4 rijmodi Rain, Street, Sport en Offroad, dat nog met een optionele vijfde rijmodus Rally kan worden aangevuld. Om je met nog minder gedoe van a naar b te brengen heeft KTM voor het eerst Adaptive Cruise Control toegepast op de Super Adventure. Standaard, dus niet zoals bij Ducati optioneel. Het radarsysteem is ontwikkeld in samenwerking met Bosch en houdt wanneer je op cruise controle aan het rijden bent automatisch een veilige afstand tot het verkeer voor je. In te stellen in 5 standen met de opnieuw ontworpen stuurschakelaars.

De rijervaring wordt verder versterkt met het gloednieuwe 7 ”TFT-scherm dat is aangesloten op een nieuwe Connectivity Unit voor een naadloze smartphone-koppeling. De grotere dashboardweergave heeft snellere en meer praktische menusystemen en duidelijke esthetische infographics om verschillende delen van de fiets duidelijk aan te geven. Het dashboard bevindt zich bovenop een opnieuw ontworpen opslagafdeling met een USB-aansluiting. 

Om te communiceren met het nieuwe display, wordt de KTM 1290 Super Adventure S geleverd met geheel nieuwe schakelaars aan beide zijden van het stuur, die een nieuwe en meer naadloze gebruikerservaring bieden. Een nieuwe set knoppen voor snelle selectie en favorieten maken het mogelijk om de instellingen direct te wijzigen en terwijl de rijder gefocust blijft op de wegen die voor je liggen.

Met de KTM 1290 Super Adventure S is het volgens de Oostenrijkers superrelaxt razen over hobbelige paden dankzij een nieuwe generatie WP APEX Semi-Active vering. De SAT biedt verbeterde demping dankzij nieuwe kleppen, terwijl de 6D-hellingshoeksensor rechtstreeks in de eenheid wordt ingevoerd voor een grondig overzicht van het rijgedrag.

Een deel van de bijgewerkte reeks KTM PowerParts die speciaal is ontworpen voor de KTM 1290 Super Adventure S, is het Suspension Pro-pakket dat individuele demping voor de vork en de schok biedt, automatische afstelling van de voorspanning en een aan / uit-instelling voor Anti Dive. Met het extra Rally Pack met de RALLY-rijmodus en de respectievelijke MTC-slipregelaar, zijn alle Suspension Pro- en Rally Pack-functies samen met de Quickshifter +, de Motorslip-regeling, de Hill Hold Control en het adaptieve remlicht inbegrepen in alles. -in-een Tech Pack.

Joachim Sauer - KTM Product Manager: 
“De 2021 KTM 1290 Super Adventure S is een sportieve fiets die ontworpen is om ongeëvenaard rijplezier te bieden op elk terrein. Met dit model komt KTM aan zijn derde generatie grote Travel-Enduro-fietsen voor straat- en grindavonturiers. We verzamelden feedback van de markt en concentreerden ons op het verbeteren van het rijgevoel en de ergonomie, terwijl we baanbrekende verbeteringen introduceerden, zoals de Adaptive Cruise Control, de KTM-manier. Om de magie van onze ACC te waarderen, moet je bedenken dat de ideale wegen om de opwindende prestaties van de KTM 1290 Super Adventure S te ervaren, uren weg kunnen liggen. Met de snelwegen ertussen, laat ACC je door het openbaar vervoer vliegen, zodat je waar mogelijk klaar bent om toe te slaan. Het model van de nieuwe generatie zal je zo ver, lang en zo hard dragen als je wilt, terwijl het originele KTM-DNA sterk blijft met zijn verhoogde prestatiepotentieel."


De nieuwe generatie KTM 1290 Super Adventure S is vanaf maart 2021 verkrijgbaar bij KTM-dealer, voor het prijskaartje vanaf € 21.800.