KTM onthult 1390 Super Adventure S EVO
Het was een kwestie van tijd voordat KTM in navolging van de 1390 Super Duke R ook de de Super Adventure van de nieuwe 1390 V-twin te voorzien. Laat je door dat cijfer trouwens niet in de luren leggen, dat zegt bij KTM helemaal niets over de cilinderinhoud. De 1390 Super Adventure heeft namelijk een cilinderinhoud van 1.350cc, wat een toename van 49cc is ten opzichte van de 1.301cc V-twin van de 1290 Super Adventure, wat KTM heeft gerealiseerd door de boring van 108 naar 110 mm te vergroten.
Da's niet het enige wat KTM aan het blok heeft aangepast. De dikke V-twin is nu voorzien van variabele kleptiming, door KTM CAMSHIFT gedoopt, dat bij de inlaatkleppen is toegepast. Bij lage toeren hebben de inlaatnokkenassen een gereduceerde timing en lift, wat betekent dat ze een kortere periode open staan. Bij 6.500 tpm schuift de nokkenas zijwaarts en staat de klep langer open bij een grotere lift, dit schuiven duurt volgens KTM slechts 3,5 milliseconde.
KTM claimt een topvermogen van 173 pk bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 145 Nm bij 8.000 tpm. Voor een Allroad! Tuurlijk, zeker bij ons in Nederland heb je daar met alle 30- en 60-km zones en bijbehorende drempelterreur helemaal niks aan (hoewel die drempels wel tot wheelies uitnodigen, maar dat heb je niet van ons), maar super vet is het wel.
De 1390 Super Adventure S EVO is het eerste model uit Mattighofen dat van de eerder aangekondigde semi-automatische transmissie is voorzien. De compleet nieuwe Automated Manual Transmission (AMT) werd eerder dit jaar door Johnny Aubert getest tijdens de Red Bull Erzbergrodeo en is volgens KTM een van de meest innovatieve motorblok-ontwikkelingen van de laatste jaren.
De AMT geeft je de keuze uit manueel schakelen via flippers aan het stuur of een schakelpedaal, of automatische transmissie, waarbij het schakelpatroon aan de rijmodus is gekoppeld. In tegenstelling tot de Yamaha AMT maakt KTM gebruik van een Rekluse centrifugaalkoppeling, in dit artikel zijn we al uitgebreid op de KTM AMT ingegaan.
KTM heeft de 1390 Super Adventure S EVO voorzien van een nieuw 8" groot TFT-kleurentouchscreen, dat in portretstand is gemonteerd. Het 8” touchscreen is voorzien van inductieve technologie, waardoor het zelfs met dikke winterhandschoenen gemakkelijk te bedienen moet zijn, terwijl een innovatieve antireflex-, antivingerprint- en antiverblindingscoating de algehele leesbaarheid verbetert.
Het nieuwe display geeft je toegang tot de rijmodi en het arsenaal aan rijhulpmiddeltjes. Ga er maar eens even voor zitten: naast de bekende rijmodi Rain, Street, Sport, Offroad en Custom 1 zijn er optioneel nog de rijmodi Rally en Custom 2 en 3. De rijmodi hebben invloed op het bochten-ABS, de MTC tractiecontrole, HHC Hill Hold Control, gasrespons, motorrem en de veerinstelling van de WP semi-actieve vering voor zowel de in- en uitgaande demping als de veervoorspanning. En mocht je niet met de standaard settings uit de voeten komen, uiteraard kan alles naar eigen geur en smaak worden aangepast.
Voor wie dat allemaal nog niet genoeg is heeft KTM de 1390 Super Adventure S EVO uitgerust met de 5e generatie Bosch radar sensor, dat onder andere de adaptieve cruise controle aanstuurt. Het ACC omvat ook Brake Assist, Collision Warning en Distance Warning en in combinatie met de AMT heeft het ook ACC Stop & Go. Wanneer geactiveerd brengt het systeem de motor tot stilstand als het verkeer stilstaat en gaat de motor weer rijden wanneer dat verkeer weer op gang komt.
De 2025 KTM 1390 Super Adventure S EVO zal begin 2025 leverbaar zijn. Hoeveel ie moet gaan kosten is nog niet bekend.