Zoeken

KTM lanceert E-Speed elektrische scooter op Tokyo Motorcycle Show

22 maart 2013
Op de Tokyo Motorcycle Show heeft KTM de E-Speed gelanceerd, een prototype elektrisch aangedreven motorscooter dat als sportief georiënteerd concept voor stadse mobiliteit moet worden gezien.

KTM-E-Speed

We hebben het al vaker gezegd: of we het willen of niet, de toekomst van motorrijden ligt deels op elektrisch gebied. Iets waar men zich bij KTM ook terdege van is bewust, gezien de Freeride E elektrisch aangedreven offroad die door de Oostenrijkers al enkele jaren geleden werd gepresenteerd.

De Freeride E zorgde voor een compleet nieuwe kijk op offroad motorsport, omdat er geen sprake meer is van emissie uitstoot en er ook van geluidsoverlast als bij verbrandingsmotoren geen sprake meer is. Met de door KTM huisontwerper Gerald Kiska ontworpen E-Speed introduceert de sportieve 'ready-to-race' fabrikant nu een concept dat op dezelfde accu en elektrische aandrijflijn is gebaseerd, maar dan voor toepassing in stadse omgevingen.

Stefan Pierer, CEO KTM:
Wij zijn bij KTM helemaal overtuigd van elektrische mobiliteit als een perfecte aanvulling op conventionele aandrijvingen. Op de lange termijn zal elektrische aandrijving de boventoon gaan voeren voor wat betreft korte afstanden - vooral in gebieden die erg gevoelig zijn vanuit een milieu-technisch perspectief, zoals open natuur en dichtbevolkte metropolen. Voertuigen als de E-Speed en de Freeride E kunnen ertoe bijdragen dat tweewielers door het grote publiek weer worden geaccepteerd. Niet alleen omdat ze milieuvriendelijk zijn, maar ook omdat ze gemakkelijk te hanteren zijn, snel en simpelweg veel plezier bieden.

Het E-Speed prototype is geheel in de sportieve stijl van KTM ontwikkeld, waarbij de looks net zo belangrijk als het functionele zijn. Bij het concept heeft KTM de expertise die is opgedaan bij de Freeride E gebruikt voor de ontwikkeling van de elektrische scooter. Het prototype levert 11 kW en is volgens KTM goed voor een topsnelheid van 85 km/u. De watergekoelde, van permanent magneten voorziene synchroon motor levert een koppel van 36 Nm, dat via een tandriem aan het achterwiel wordt overgebracht. De elektriciteit wordt opgeslagen in een pakket Lithium-Ion accu's met een capaciteit van 4,36 kWh, dat binnen twee uur kan worden opgeladen.