Zoeken

KTM kondigt 890 Adventure aan

20 oktober 2020
Na begin deze maand al de R en R RALLY te hebben aangekondigd heeft KTM nu ook het doek gelicht van de 'gewone' 890 Adventure. Volgens de Oostenrijkers is van rijden van A naar B een compleet nieuwe ervaring op de 890 Adventure, die lichtgewicht en sportiviteit met sublieme avontuurlijke eigenschappen hebben gecombineerd.

 

Net als de R en R RALLY is ook de standaard 890 Adventure afgeleid van de vorig jaar gelanceerde 790 Adventure. De 889 cc paralleltwin, die dit jaar z'n debuut heeft gemaakt in de 890 Duke R, wordt in de Adventure opgegeven voor een topvermogen van 105 pk en 100 Nm koppel. 

De roterende massa in het blok is 20% hoger dan de 790, wat voor een verbeterd gevoel bij lage toeren moet hebben gezorgd. Daarnaast moet had de gecentraliseerde sensatie hebben vergroot (wat daar in hemelsnaam ook mee moge worden bedoeld) en de tractie in de bochten hebben verbeterd. Het blok heeft een verfijnde en sterkere koppeling om het extra vermogen aan te kunnen en voldoet uiteraard aan Euro5. 

Voor wat het rijwielgedeelte betreft heeft KTM een nieuwe WP APEX achtershock voorzien, die instelbaar is voor wat uitgaande demping en veervoorspanning betreft. De vering matcht volgens KTM de rest van het rijwielgedeelte, zowel wanneer je op straat aan het rijden bent als wanneer je van het asfalt wegdraait. 

Om de kick van gravel in goede banen te leiden heeft KTM de 890 Adventure 200 mm veerwegen gegeven en Dakar Rally geïnspireerde ergonomie toegepast, wat zich moet hebben vertaald naar een motor die slank, licht en goed te hanteren is, een toegankelijk zadel heeft, evenals een laag spatbord en KTM MY RIDE navigatie.

Voor de ervaring op straat heeft KTM Adventure spec banden gemonteerd, een full-size TFT display, bochten-ABS, tractie controle en Motor Slip Regeling, een in twee standen instelbaar zadel en een sterk edoch licht subframe dat een duopassagier en/of bagage moet kunnen dragen.

Optioneel kan de 890 Adventure worden voorzien van cruise control, een quickshifter met autoblipper, handvat- en zadelverwarming en won waslijst aan bagagemiddelen.

Joachim Sauer, KTM Product Manager Travel: 
“Met de ontwikkeling van de nieuwe KTM 890 ADVENTURE hebben we al onze sporen gehaald door een verbeterde machine aan te bieden voor zowel weg- als gravelrijden. Met de nieuwe motor hebben we veel gewerkt aan het optimaliseren van de algehele prestaties en het gevoel tijdens het rijden. 
Het resultaat is een grote verbetering van de rijeigenschappen van de fiets, betere stabiliteit, minder schakelen en meer comfort voor de lange dagen op het zadel. Met de KTM 890 ADVENTURE wilden we een KTM die de norm zet door zijn prestaties op het asfalt, terwijl hij offroad kan blijven en aan dezelfde hoge normen kan voldoen. Als een echt KTM-AVONTUUR is dit een geweldige machine om overal mee op avontuur te gaan."


De 890 Adventure is vanaf december leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend.