Zoeken

KTM 2023 390 Adventure: nu ook met spaakwielen

2 februari 2023
Met de 390 Adventure had KTM al een knetterleuke A2-geschikte Allroad in huis waarmee je ook nog eens buiten het geasfalteerde kon gaan, maar omdat het voor sommigen nooit gek genoeg kan gaan, zijn de Oostenrijkers voor modeljaar 2023 met de 390 Adventure nog een stap verder gegaan.

We waren d'r wel van onder de indruk, van het kleintje Adventure dat twee jaar geleden door KTM op de markt werd gezet. Net als de andere 390-familieleden compleet uitgerust met TFT-kleurendisplay en daarbovenop voor het eerst van tractiecontrole voorzien - een unicum in z'n klasse. 

Tijdens ons vergelijk met de BMW G 310 GS was Peter er zó van onder de indruk, dat hij zei de motor serieus te willen overwegen als opvolger van zijn eigen 990 Adventure, omdat je in Nederland meer dan dat eigenlijk niet nodig hebt en hij voor trips in het zuiden van Frankrijk tegenwoordig sowieso de motor in de bus zet.

Voor modeljaar 2023 is KTM nu nog een stap verder gegaan. Volgens de Oostenrijkers is de 390 Adventure een van de meest veelzijdige motoren in de KTM range, omdat het bij de fiets niet alleen om de epische uitjes gaat, maar ook het alledaags gebruik. Wie op zoek is naar een betrouwbare en onderhoudsvriendelijke motor voor woon/werk, waarmee je ook nog eens offroad kunt blaffen, dan hoef je volgens KTM niet verder te kijken.

Naast dat KTM het design van de 2023 390 Adventure heeft opgefrist, zijn de aluminium gietwielen ingeruild voor zeer fraaie, zwart geanodiseerde aluminium spaakwielen in het formaat 19" voor en 17" achter, waardoor je nu dus ook veilig de meest extreme kuilen en stenen nemen kunt, zonder bang te hoeven zijn dat je trip snel ten einde is. Volgens KTM rechtvaardigden de sterke punten van de rest van de 390 Adventure deze upgrade, om 'avontuur' echt deel van de dagelijkse routine te maken. 

Op het motorische vlak is de 2023 versie gelijk aan z'n voorganger, met een topvermogen van 44 pk en een maximum koppel van 37 Nm dat bij 7.000 tpm wordt vrijgegeven. Twee katalysatoren zorgen ervoor dat de uitlaatgassen conform Euro5 zijn, terwijl de 14,5 liter benzinetank de motor een actieradius van ruim 350 kilometer moet geven. 

We zeiden al dat de 390 Adventure de meest complete motor in z'n klasse is, maar ook daarbuiten zijn er genoeg motoren die het met minder moeten doen. We sommen 't nog even voor je op: ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, bochten-ABS, een Offroad rijmodus (meer achterwielslip) en een gelinkt Offroad ABS (achter uitgeschakeld, voor gereduceerd).

Mocht je niks van spaakwielen willen weten, dan hoef je niet te vrezen. Naast de gespaakte versie blijft de versie met gietwielen leverbaar.