Zoeken

Kawasaki ZX-10R: 202,9 pk sterk groen monster!

11 maart 2011
Nadat vorig jaar bekend werd dat de 2011 Kawasaki ZX-10R in de Verenigde Staten vanwege de daar nóg strengere geluidseisen beperkt zou worden qua topvermogen wist Kawasaki ons te verzekeren dat wij Europeanen ons geen zorgen hoefden te maken. Dat de fiets inderdaad zijn claim van 200 pk waar maakt bleek vanochtend op de Dynostar vermogensbank van Tuningspecialist Marc Hoegee, waar wij de 2011 ZX-10R op de testbank hebben gezet.

ZX-10R_6897

Terwijl Vincent zich in het Zuiden van Spanje in de stromende regen mocht vermaken voor de introductie van enkele nieuwe Honda modellen mocht uw redacteur zich deze week bij Kawasaki Benelux in Hoofddorp melden voor een eerste test op eigen bodem van de nieuwe - en tijdens de introductie in Qatar veel bejubelde - Ninja ZX-10R. Een motor waarvan de lat door Team Green erg hoog is gelegd, niet alleen moet de ZX-10R het merk eindelijk naar de top van het WK Superbike brengen, maar bovendien is het de allereerste productiefiets die -op papier- officieel de 200 pk grens doorbreekt.

Nu zijn wij bij Motorfreaks altijd sceptisch als het om dit soort uitspraken gaat, dus togen wij naar het altijd gezellige Giessen om de ZX-10R bij (Suzuki) Tuningspecialist Marc Hoegee op de Dynostar testbank te zetten voor een vermogensrun. De 2011 ZX-10R wordt door Kawasaki opgegeven voor een vermogen van 147,1 kW, ofwel 200,1 pk bij 13.000 toeren, tijdens de testrun bleek het groene monster er maar liefst 184,4 pk bij 12.040 toeren per minuut uit te persen. Aan het achterwiel welteverstaan! De transmissieverliezen meegerekend is de ZX-10R goed voor een krukasvermogen van 202,9 pk! 

ZX-10R_Dynostar_AW
Vermogensuitdraai, gemeten aan het achterwiel (stippelijn is de koppelkromme) 

Opmerkelijker nog dan het al niet te misselijke topvermogen is de manier waarop het vermogen wordt afgegeven. Tot 9.000 toeren is de fiets tammer dan bijvoorbeeld een GSX-R1000, maar daarboven barst de hel los, neemt het vermogen explosief toe en blijft dat volhouden tot de toerenbegrenzer een eind aan het feest gaat maken. Niet alleen het vermogen van de ZX-10R is trouwens indrukwekkend, ook het koppel ligt met 128 Nm bij 10.449 toeren een flink stuk hoger dan de fabrieksopgave van 114 Nm bij 11.500 toeren per minuut.

Net zo opmerkelijk is ook het verschil (inderdaad, welk verschil) tussen mapping 1 en mapping 2. De curves van zowel koppel als vermogen zijn nagenoeg identiek, het verschil zit 'm dus puur in de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven. In mapping 3 bleek de ZX-10R nog altijd goed voor een krukasvermogen van 131,6 pk, waarbij vanaf zo'n 5.000 toeren meer dan 90 Nm aan koppel beschikbaar is.

ZX-10R_Dynostar_CRANK
Vermogensuitdraai, na correctie transmissieverliezen

Een eerste test van de 2011 ZX-10R zal niet lang meer op zich laten wachten, maar deze vermogensuitdraai wilden we je in ieder geval niet onthouden.