Zoeken

Kawasaki lanceert 2012 KX450F crosser

19 mei 2011
In de Verenigde Staten hebben ze er net met Ryan Villopoto de 2011 Supercross titel mee in de wacht weten te slepen, maar omdat stilstand nog altijd achteruitgang betekent heeft Kawasaki haar KX450F crosser voor modeljaar 2012 stevig onderhanden genomen. De focus lag daarbij op massa centralisatie, bruikbaar vermogen en setup opties voor vering, motorblok en het rijwielgedeelte.

Kawasaki_2012_KX450F_1

Het is dankzij benzine-injectie anno 2011 niet meer nieuw om gebruik te maken van meerdere motormappings, maar Kawasaki heeft daar voor het 2012 model nog een flinke schep Kawasaki_2012_KX450F_5Kawasaki_2012_KX450F_7bovenop gedaan door voor het eerst in de geschiedenis de crosser te voorzien van launch control, waarmee bij de start van een wedstrijd door middel van een schakelaar op het stuur de ontsteking in eerste en tweede versnelling wordt aangepast om te veel wielspin te voorkomen. Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld zodra naar de derde versnelling wordt opgeschakeld.

Was bij het 2011 model het al mogelijk om door middel van de optionele KX F1 kalibratie-kit de mapping van de injectie en ontsteking volledig aan te passen, bij de 2012 versie is deECU standaard al voorzien van drie verschillende voorgeprogrammeerde mappings (vier, als je de Launch Control Modus meetelt). De voorgeprogrammeerde mappings zijn Standard, Hard en Soft, al naar gelang de respectievelijk normale, zware of lichte omstandigheden. Hiervoor hoeft alleen een stekker bij het balhoofd te worden gewisseld. Bovendien zijn deze mappings ook nog eens middels de KX F1 kalibratie-kit aan te passen.

Ook inwendig is de 449cc ééncilinder stevig onderhanden genomen voor betere gasrespons, verbeterd schakelgedrag en meer bruikbaar vermogen. Zo is het profiel van de inlaatnokken aangepast, Kawasaki_2012_KX450F_6Kawasaki_2012_KX450F_4waarbij de kleplift met 0,4 mm is toegenomen, is bij de versterkte ultrakorte zuiger de bovenste zuigerveer verdund naar 0.8 mm (was 1,0) en moeten de wigvormige krukaswangen voor een optimale krukasbalans zorgen. Bij de versnellingsbak is het aantal schakelklauwen vergroot van 3 naar 4 en zijn de hoeken van de klauwen en sleuven herzien, wat een verbeterd schakelgevoel moet opleveren.

Dat instelbaarheid het sleutelwoord van de nieuwe KX450F was blijkt ook uit het rijwielgedeelte, dat nu op veel vlakken instelbaar is geworden. Om te beginnen bij het stuur, dat nu in 4 posities op de kroonplaat kan worden gemonteerd. Hierdoor kan het stuur 15 of 25 mm naar voren en 10mm naar achteren worden geplaatst. Ook de voetsteunen kunnen door middel van verstelbare beugels worden aangepast, waardoor deze 5mm lager kunnen worden geplaatst. Bij de achterschokbreker kan door middel van een optionele reactiestang de zithoogte met 4 mm worden verlagd. Verder is de nieuwe benzinetank korter en smaller uitgevoerd en voorzien van een geupgrade benzinepomp.

Kawasaki_2012_KX450F_2Kawasaki_2012_KX450F_3

Vanaf wanneer de KX450F leverbaar is, en hoeveel de machine moet gaan kosten is vooralsnog niet bekend.