Zoeken

Kawasaki komt met acculoze 2011 KX250F crosser

25 mei 2010

Voor modeljaar 2011 heeft Kawasaki de KX250F crosser een complete upgrade gegeven. Belangrijkste kenmerken: acculoos, een volledig instelbaar injectiesysteem, een Showa SFF voorvork, nieuwe achtervering en een nieuwe swingarm voor meer tractie een nog betere handling.

Kawasaki_KX250F_2011_1.jpg

De standaarduitvoering van de 2011 KX250F biedt volgens Kawasaki wedstrijdcrossers een uitstekende basis voor winst in de hoogste klassen. Belangrijkste vernieuwing zit 'm in het motorblok, dat werd voorzien van compleet instelbare en acculoze benzine-injectie en daarmee meer koppel in het lage- en middengebied kreeg voor een verbeterde bocht-uit acceleratie.

Door toepassing van een aangepaste inlaatnokkenas met gewijzigde tandwielpositie, titanium kleppen met grotere kleplichthoogte en een verlating van de kleptiming met 1 graad moest de motorkarakteristiek worden verbeterd. Daarnaast kreeg de 249cc ééncilinder een nieuwe 1,4mm dieper gemonteerde bougie, nam het volume van het luchtinlaatkanaal met ongeveer 10% toe, steeg de compressieverhouding naar 13,5:1, kreeg de motor een iets kortere eindoverbrenging en werd de uitlaatpijp verlengd van 480 naar 510 mm.

Kawasaki_KX250F_2011_2.jpgKawasaki_KX250F_2011_3.jpg

Acculoos injectiesysteem
Het specifiek voor crossmotoren ontwikkelde injectiesysteem bevat een kleine, lichte regeleenheid die zonder accu werkt, dit om zoveel mogelijk gewicht te kunnen besparen. Kawasaki_KX250F_2011_4.jpgHet waarborgen van goede startprestaties zonder accu was een van de belangrijkste factoren bij de ontwikkeling van dit nieuwe systeem. Volgens Kawasaki kan de motor bij koude start met slechts drie omwentelingen van de krukas worden gestart. De door de kickstarter opgewekte elektriciteit gaat naar de ECU, brandstofpomp en injector, een warme motor moet zelfs met slechts één trap kunnen worden gestart.

We zeiden het al, een ander pluspunt van de 2011 KX250F crosser is de KX FI kalibratie-kit, die als optie kan worden meegeleverd en waarmee het complete motormanagement kan worden aangepast. De kit is dezelfde als die wordt gebruikt door Kawasaki's eigen fabrieksteams in Europa en de V.S. Aanpassen gaat door herschrijven van de mappings, tevens is de kit voorzien van een datalog systeem waarmee ritgegevens worden opgeslagen die later kunen worden geanalyseerd.

SFF-voorvork
Meest ingrijpende vernieuwing in het rijwielgedeelte is terug te vinden in de SFF-voorvork, ofwel een Separate Function front Fork: de rechtse vorkpoot voor vering en de linker vorkpoot voor demping. Voordeel is volgens Kawasaki dat de constructie van de vorkpoot kon worden vereenvoudigd en daardoor minder wrijving (25% reductie) heeft, en dat dempunit grotere zuigers kreeg en daardoor beter te regelen is. Een superharde titanium coating moet slipstick reduceren. De KX250F is volgens Kawasaki de enige crossmotor in zijn klasse waarbij dit standaard is aangebracht.

Kawasaki_KX250F_2011_5.jpgKawasaki_KX250F_2011_6.jpg

Het frame is grotendeels gelijk aan het 2010 model, maar kreeg een lichte zijwaartse buigzaamheid dankzij de gewijzigde stijfheidsbalans. Hierdoor moet de motor gemakkelijker in te sturen zijn, is de stuurprecisie verbeterd en moet er meer grip aan het voor- en achterwiel zijn. Bij het nieuwe uni-track achterveersysteem werd de veerarm onder de achterbrug bevestigd, waardoor de veerweg kon worden verlengd. De langere slag maakt op zijn beurt een nauwkeurigere afstelling mogelijk.

Hoeveel de 2011 FX250F moet gaan kosten en vanaf wanneer hij leverbaar zal zijn is vooralsnog niet bekend.