Zoeken

Husqvarna 2011 CR50 en SM50: jong geleerd...

24 juni 2010

De essentie van een échte crosser en supermotard, maar dan kleiner. Dát zijn in een notendop de twee nieuwe modellen die Husqvarna voor modeljaar 2011 heeft vrijgegeven: de CR50 en SM50.

Husqvarna_CR50_2011.jpg

Als we de Italianen moeten geloven is meer niet meer nodig om het aanstormend jeugdig talent te laten debuteren als een échte rijder. Husqvarna ging met de ontwikkeling van deze mini-crosser en mini-supermotard dan ook stukken verder dan zijn 'Bart Smit' varianten.

En dat betekende een écht stalen rijwielgedeelte dat qua opbouw gelijk is aan de fabrieksracers, instelbare vering, remschijven en een ééncilinder met dual clutch transmissie. Ook het design van de modellen is een regelrechte kopie van het echte werk: de WK Enduro fiets van Antoine Meo voor de CR en de Supermoto van Adrien Chareyre voor de SM.

Het frame van beide fietsen is opgebouwd uit rechthoekig, rond en ovaal CrMo buizenstaal, waarbij het subframe demontabel is. Ook de achterbrug is uit CrMo staal vervaardigd. Qua remmen zijn de fietsen voorzien van een 160mm 'race-replica look' remschijf voor en 140mm remschijf achter, beide met tweezuiger remklauw.

Voor wat betreft de vering is een beroep gedaan op Marzocchi, die een 32mm right-side up leverde met 185mm veerweg, terwijl de achtershock uit huize Sachs komt, een veerweg van 200mm heeft en instelbaar is qua veervoorspanning en uitgaande demping. De CR50 is uitgerust met een 12" voorwiel en 10" achterwiel, voorzien van noppenbanden, terwijl de SM50 twee 10" wielen heeft waar slicks op zijn gemonteerd.

De beide mini-motoren worden aangedreven door een 50cc tweetakt ééncilinder, die goed is voor een topvermogen van 11,2 pk bij 10.500 toeren per minuut. Het brandbare mengsel wordt via een 19mm Orto HPBG carburateur aangeleverd. Aandrijving van het achterwiel gaat via een instelbare centrifugaal dual clutch transmissie; één voor beginners en één voor experts.

Husqvarna_SM50_2011.jpg

De CR50 zal vanaf volgende maand leverbaar zijn en gaat in ons land € 3.199,- kosten. Of de SM50 ook zal worden geimporteerd en hoeveel deze dan zou gaan kosten is vooralsnog niet bekend.