Motorfreaks - Horex past productieplanning VR6 aan - Horex past productieplanning VR6 aan

Zoeken

Horex past productieplanning VR6 aan

16 september 2011
Liefhebbers van de van supercharger voorziene Horex VR6, die al een bank hadden overvallen om de nieuwe fiets te kunnen financiëren, kunnen hun geld nog even op een spaarrekening zetten. Horex heeft namelijk de productieplanning aangepast, waardoor de nieuwe V6 pas later op de markt zal worden gezet.

Horex_VR6

Volgens Horex heeft men de planning aan moeten passen vanwege een snelle zakelijke opleving bij de toeleveranciers, met bomvolle orderportefeuilles en maximale productiecapaciteit, waardoor de levering van essentiële onderdelen is vertraagd.

Clemens Neese, Horex CEO:
Natuurlijk zijn we blij te zien dat er een opleving is in de Europese automotive en motorfiets industrie. Helaas zijn wij echter een van de bedrijven die daar onder te lijden hebben. Een aantal van onze toeleveranciers hebben vertragingen in hun leveringen gemeld, waardoor wij genoodzaakt zijn de productiestart van Horex uit te stellen tot voorjaar 2012.

Aangezien de backorders voornamelijk de levering van onderdelen voor de compressor betreft heeft Horex besloten haar productieplanning aan te passen en niet als eerste de Supercharger versie maar de standaard versie te produceren. Hierdoor moet de nieuwe Horex alsnog tijdig voor het 2012 seizoen op de markt kunnen worden gezet.

Bijkomend voordeel is volgens Horex dat zonder Supercharger het klassieke design van de VR6 Roadster dichter bij het concept van een naked bike staat. Daarbij is de standaard versie nog altijd goed voor een vermogen van rond de 160 pk, weliswaar minder dan de Supercharger versie maar nog altijd genoeg om in de top van dit segment te zitten. En heeft de motor, dankzij het ontbreken van Supercharger onderdelen, een lager rijklaargewicht.

Een andere aanpassing die de Horex VR6 is ondergaan, is de toepassing van kettingaandrijving. Oorspronkelijk was voor de secondaire overbrenging (de overbrenging van versnellingsbak naar achterwiel, red.) een tandriem voorzien, maar tijdens testwerkzaamheden bleek deze niet aan de door Horex gestelde kwaliteitseisen te voldoen, vooral voor wat betreft rijcomfort en schokabsorbtie.