Zoeken

Honda werkt aan op Himalayan gebaseerde CB350

1 februari 2024
De Himalayan heeft Royal Enfield absoluut geen windeieren gelegd en dat hebben ze bij Honda ook gezien. Patenttekeningen verraden dat bij Big Red aan soortgelijke motoren wordt gewerkt op basis van de huidige specifiek voor de Indiase markt ontwikkelde CB350.

Toen de Royal Enfield Himalayan in 2016 zijn debuut maakte was de 411cc eencilinder in eerste instantie voor de Indiase markt bedoeld, maar sloeg ook buiten India aan als betaalbaar alternatief voor avonturiers. Als stedelijke variant werd om die reden in 2022 de Scram 411 gelanceerd. 

Dat Honda nu patenten heeft aangevraagd voor twee soortgelijke motoren is gezien het verkoopsucces van de Himalayan dus helemaal niet vreemd. Sterker nog, je zou je kunnen afvragen waarom 't zo lang heeft geduurd - en waarom niemand anders op het idee is gekomen. 

De patenttekeningen tonen een retro-gestylde Allroad en Scrambler, die hetzelfde rijwielgedeelte en motorblok, maar verschillend zijn gestyled, waarbij net als de Himalayan de focus op ruige degelijkheid is gelegd, met details zoals valbeugels en aan de tank gemonteerde bagagerekken - inderdaad, à la Himalayan. Met een meer avontuurlijke styling met spaakwielen voor de 'Allroad' en roadster zit met gietwielen voor de 'Scrambler'. 



Hoewel de ingediende patenten niet zozeer betrekking op het ontwerp, maar op technische oplossingen, lijken rijwielgedeelte en motorblok te zijn overgenomen van de CB350, die in 2020 werd gelanceerd specifiek voor de Indiase markt, en meer recent in Australië en thuisland Japan als GB350 op de markt is gezet. 

De CB350 wordt aangedreven door een luchtgekoelde 348cc eencilinder met brandstofinjectie, goed voor 20 pk vermogen bij 5.500 tpm en 28,5 Nm koppel bij 3.000 tpm, met een vijfversnellingsbak en dat ligt niet mijlenver van de 24,5 pk en 32 Nm bij de Himalayan 411, Hoewel Enfield met de nieuwe 2024 Himalayan op een 452 cc vloeistofgekoelde ééncilinder met 40 pk is overgestapt.