Zoeken

Honda vernieuwt CRF250R voor 2014

16 mei 2013
Honda heeft voor 2014 haar CRF250R motorcrosser helemaal vernieuwd. De tweeënhalf crosser is van een compleet nieuw motorblok voorzien, dat in het van de vorig jaar vernieuwde frame van de vierenhalf crosser is gemonteerd. De nieuwe crosser is twee kilo zwaarder dan het oude model, maar dat wordt volgens Honda door verbeterde massa-centralisatie geheel gecompenseerd.

Honda CRF250R_2014_2

Het nieuwe frame heeft een gewicht van nog geen tien kilo en heeft een lager zwaartepunt, omdat de kruising balhoofd hoofdbalken nu lager is geplaatst. Volgens Honda heeft het frame ook meer ingebouwde flex, wat een verbeterd gevoel aan de voorkant en hogere bochtensnelheid moet hebben opgeleverd. In tegenstelling tot de vierenhalf, die aan de voorkant van luchtvering is voorzien, is bij de CRF250R een 'conventionele' upside-down aangebracht, welke wel intern is verbeterd.

Het 249cc motorblok is inwendig flink onderhanden genomen, onder andere door toepassing van een nieuwe cilinderkop en zuiger met een hogere compressieverhouding van nu 13.5:1 (was 13,2:1). De PGM-F1 benzine-injectie is verbeterd met een duaal-stage injectie timing en een nieuwe injector-hoek, terwijl een nieuwe airbox de luchtdoorstroming moet hebben verbeterd. Volgens Honda moet hierdoor de performance bij lage toeren en in het middengebied zijn verbeterd.

Honda CRF250R_2014_1

De CRF250R zal vanaf september leverbaar zijn, hoeveel de crosser moet gaan kosten is nog niet bekend.