Motorfreaks - Honda licht doek van V4 Crossrunner - Honda licht doek van V4 Crossrunner

Zoeken

Honda licht doek van V4 Crossrunner

2 november 2010

Op de EICMA in Milaan heeft Honda het doek gelicht van de nieuwe V4 Crossrunner 800, een motor die een mix is van een allroad met een dagelijkse commuter. De 782cc V4 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 240 kilo en is goed voor 102 pk.

Honda_V4_Crossrunner_2011_1.jpg

De Crossrunner moet volgens Honda het beste van twee segmenten combineren; de wendbaarheid en opwindende houding van een sportieve naked met de ontspannen rechtop zithouding en stoere uitstraling van een allroad. Honda claimt dat de Crossrunner mix meer dan dat is en dat de fiets een opwindende rijervaring bied zowel bij de dagelijkse korte (stads)tripjes alsmede lange afstanden.

Onderzoek had Honda geleerd dat veel motorrijders de uitstraling en het uiterlijk van avontuurlijke motorfietsen wel konden waarderen, maar de mindere stabiliteit vanwege lange veerwegen, Honda_V4_Crossrunner_2011_2.jpghoge zithoogtes en dual purpose banden als een een serieuze afknapper zagen. Motorrijders wilden dus een fiets die wél het uiterlijk had van een allroad, maar dan met rijeigenschappen zoals die van een sportieve naked en waarmee het hele jaar door gereden kon worden. In de stad én op vakantie.

Eindresultaat van het onderzoek was deze Crossrunner, die maar liefst 120 sessies in de windtunnel doorbracht om windstroom te optimaliseren en daarmee de stabiliteit op hoge snelheid te maximaliseren. Ook werd veel aandacht besteed aan de duopassagier, die dankzij het relatief vlakke zadel goed uit de wind wordt gehouden door de berijder. De Crossrunner kreeg een breder stuur dan normaal bij dit soort fietsen wordt toegepast, om de motor sneller te laten reageren en daarmee wendbaarder te maken.

Honda_V4_Crossrunner_2011_5.jpg

De Crossrunner beschikt over een aluminium twin-spar frame, een 43 mm conventionele voorvork en een gietaluminium Pro-Arm achterbrug met Pro-Link systeem en gasgevulde HMAS demper waarvan de uitgaande demping instelbaar is. De motor is -uiteraard- uitgerust met Honda's gecombineerde ABS systeem en beschikt over een 'zwevend' display (bij gebrek aan beeldmateriaal moeten we dat maar voor kennis aannemen) dat beter zichtbaar moet zijn onder alle omstandigheden en waar zaken als snelheid, toerental, een dubbele tripmeter, koelvloeistof Honda_V4_Crossrunner_2011_3.jpgHonda_V4_Crossrunner_2011_4.jpgtemperatuur, buitentemperatuur en een klokje zijn af te lezen.

Kloppend hart van de V4 Crossrunner is een nieuw ontwikkelde VTEC 782cc V4, die niet op topvermogen werd getuned maar een zo soepel mogelijke vermogensafgifte met volgens Honda uitstekend koppel over het hele toerengebied. Topvermogen is 102 pk bij 10.000 toeren, terwijl het maximale koppel van 73 Nm bij 9.500 toeren wordt vrijgegeven. Echt zuinig is de nieuwe Crossrunner trouwens niet te noemen, Honda claimt een actieradius van 348 km en dat is niet bepaald super te noemen gezien het feit dat de motor over een 21,5 liter benzinetank beschikt.

Honda_V4_Crossrunner_2011_6.jpg

De V4 Crossrunner 800 zal in Europa in drie kleuren op de markt worden gezet, zilver rood, zilver wit en zilver zwart. Voor de fiets zullen ook de nodige accessoires leverbaar zijn, waaronder handvatverwarming, een hogere ruit, een met de normale contactsleutel te bedienen complete kofferset (29 liter zijkoffers en 31 liter topkoffer), een middenbok en een 12 Volt aansluiting. 

Honda_V4_Crossrunner_2011_7.jpgHonda_V4_Crossrunner_2011_8.jpg