Zoeken

Honda lanceert CTX700 en CTX700N community cruisers

8 februari 2013
Op de Chicago International Motorcycle Show heeft Honda het doek gelicht van de CTX700 en CTX700, twee nieuwe modellen op basis van het vorig jaar gelanceerde NC700 concept die het midden houden tussen een computer, een cruiser en een tourfiets. De modellen worden in eerste instantie op de Amerikaanse markt gelanceerd, de Europese markt zal naar verwachting in 2014 volgen.

Honda CTX700N_01

De CTX700 en CTX700N (naked) beschikken over hetzelfde rijwielgedeelte en hetzelfde motorblok als de drie NC700 modellen die vorig jaar door Honda op de markt zijn gezet: de Intregra scooter, de NC700S naked en de NC700X allroad. De nieuwe modellen zijn ontsprongen uit Honda's 'Comfort Technology Experience' concept, waarbij volgens de Japanners 'gemakkelijk, comfortabel en opwindend' de sleutelwoorden waren.

De twee nieuwe modellen, die volgens Honda eenzelfde gevoel van vrijheid moeten geven als de GL1800 GoldWing, worden in twee versies op de markt gezet; een met standaard versnellingsbak en een met de inmiddels wel beproefde DCT transmissie. Voor beide modellen heeft Honda tevens een behoorlijk accessoirepakket uitgewerkt, waaronder een kofferset, waarmee de CTX700 behoorlijk op de Highway Patrol fietsen van de tv-serie CHiPs begint te lijken.

Het is nog niet bekend of de motoren, die nu in Amerika zijn gelanceerd, ook buiten de Verenigde Staten door Honda op de markt zullen worden gezet. Volgens onze Britse collega's van Visordown zal een Europese launch in 2014 gaan volgen, maar Leo Jegen, PR manager van Honda Nederland verklaarde tegenover Motorfreaks dat daar officieel nog niets van is bekend. Volgens Jegen zullen in eerste instantie de verkopen in de Verenigde Staten en de reacties in Europa worden geanaliseerd voordat op Europees niveau daarover een beslissing wordt genomen.

Inderdaad, hetzelfde spel als Honda heeft gedaan met de CB1100, die eerst in Japan op de markt is gezet. 

Honda CTX700N_02

Honda CTX700_01

Honda CTX700_02