Zoeken

Honda lanceert 2011 SW-T600 maxiscooter

16 november 2010

Voor modeljaar 2011 heeft Honda haar maxiscooter Silver Wing stevig onderhanden genomen. De scooter, die vanaf nu als SW-T600 door het leven zal gaan, kreeg daarbij het uiterlijk van de enkele jaren geleden al vernieuwde SW-T400 aangemeten.

Honda SW-T600 2011

Vroeger moesten motorscooters vooral praktisch zijn en werd door ontwerpers niet zoveel aandacht aan design besteed, maar daar trek je anno 2010 geen volle zalen meer mee. Met steeds meer merken die zich op de wereldwijd o-zo belangrijke scootermarkt richten is design een heus speerpunt geworden in de ontwikkeling van Honda SW-T600 2011nieuwe motorscooters, en dat alleen maar positief. Per slot van rekening wil het oog ook wat, en daar wordt door de fabrikanten de laatste jaren handig op ingespeeld. Hetgeen wij zelf de laatste jaren al aan den lijve konden ervaren, daar waar tien jaar geleden je nog niet dood gevonden wilde worden op een motorscooter kregen wij de laatste jaren steeds vaker een thumbs-up van onze mede-weggebruikers als we weer eens met een motorscooter als bijvoorbeeld de SW-T400 op pad waren.

Niet vreemd dus dat men bij Honda de nieuwe Silver Wing, excuus... SW-T600 hetzelfde uiterlijk heeft aangemeten als zijn kleinere broer. Honda gaat in haar officiële persinformatie zelfs verder door te stellen dat de nieuwe SW-T600 haar status Honda SW-T600 2011
Honda SW-T600 2011
van een nederige commuter - een machine om 's weekends snel te vergeten - naar een hoger niveau heeft getild: opwindender en veelzijdiger en daarmee een écht alternatief voor een motorfiets. De SW-T600 moet volgens Honda zoveel rijgenot opleveren dat de weg naar je werk moeilijk te weerstaan zal zijn. Mooie woorden van Honda, maar dat zal de praktijk het komende jaar uit moeten maken.

De SW-T600 wordt aangedreven door dezelfde 582cc paralleltwin als in de Silver Wing toegepast en is goed voor een vermogen van 51 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 55 Nm bij 6.000 toeren per minuut. Honda claimt bij de van PGM-F1 benzine-injectie voorziene maxiscooter een verbruik van ruim 1 op 21, wat de scooter dankzij zijn 16 liter grote benzinetank een behoorlijke actieradius van ruim 300 kilometer moet geven. Rijwieltechnisch is de SW-T600 nagenoeg identiek aan de SW-T400, die op zijn beurt weer veel overeenkomsten had met de Silver Wing. Zo zijn wielbasis (1.600 mm), balhoofdhoek (28,5 graden) en naloop (105 mm) identiek aan de SW-T400, enkel de zithoogte is met 755 mm iets hoger (15 mm). De SW-T600 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 247 kilo (250 kilo voor de C-ABS versie) en ook dat is weer gelijk aan de SW-T400.

Honda SW-T600 2011Honda SW-T600 2011

Hoewel de SW-T600 een stuk eleganter is vormgegeven en een lagere kont lijkt te hebben gekregen is dit volgens Honda niet ten koste van de opbergruimte onder het zadel gegaan. De ruimte bied plaats aan twee integraalhelmen of een laptop een een aktentas. Daarnaast zijn in de kuip twee opbergvakken ondergebracht, een 2,2 liter afsluitbaar handschoenenvak en een diep kaartjesvak waar je bijvoorbeeld je papieren of i-pod in kunt opbergen. Het dashboard omvat vier analoge meters voor toerenteller, snelheid, benzine voorraad en koelvloeistof temperatuur en een centraal geplaatste digitale unit waar naast tripafstanden zaken als buitentemperatuur en verbruikswaardes zijn af te lezen.

Honda SW-T600 2011

De SW-T600 wordt in drie kleuren leverbaar: Sword Silver Metallic, Pearl Cosmic Black en Titanium Metallic. Hoeveel de scooter moet gaan kosten en vanaf wanneer hij leverbaar is, is vooralsnog niet bekend.