Zoeken

Honda CTX1300: kleintje F6B

6 november 2013
We hadden 'm al in het wild gespot, maar op de EICMA in Milaan heeft Honda de nieuwe CTX1300 officieel gepresenteerd. Met de CTX1300, die wordt aangedreven door het V4 motorblok van de Pan European, richt Honda zich op dezelfde Bagger-markt als de vorig jaar gelanceerde F6B.

Honda CTX1300 2014

CTX. Die letters die volgens Honda voor Comfort, Technology en eXperience staan, de drie pijlers waarop de nieuwe CTX familie is gebouwd. Comfort als in gebruiksgemak, vriendelijk geluid, u Honda CTX1300 2014
Honda CTX1300 2014
Honda CTX1300 2014
itstekende stabiliteit, een lage zithoogte en een relaxte zithouding. Technology als in een karaktervolle V4, Honda's tractiecontrole, combined ABS, LED verlichting en zelfuitschakelende knipperlichten. En eXperience als in de soepele en prettige allround performance en de cruiser-stijl zithouding.

Bovenstaand is hoe Honda de CTX1300 in haar persinformatie in een notendop omschrijft. Naast deze CTX1300 heeft Honda ook nog twee kleinere modellen, de CTX700 en CTX700N, gelanceerd, die begin dit jaar al in de Verenigde Staten op de markt werden gezet. De CTX1300 wordt zoals gezegd aandreven door het V4 motorblok dat we kennen van de Pan European, dat voor toepassing in deze Bagger fiets flink werd teruggetuned. Van de oorspronkelijke 125 paardenkrachten werden er 42 geëlimineerd, wat het vermogen op 83 pk brengt dat bij 6.000 toeren wordt vrijgegeven. Ook het koppel is met 106 Nm bij 4.500 toeren een flink stuk lager dan in de Pan European.

Volgens Honda is hier een logische verklaring voor: toerrijders stellen nu eenmaal andere (lees: hogere) eisen aan de prestaties van hun motorfiets dan dat cruiserrijders dat doen. In ruil voor dat ingeleverde vermogen moet de CTX1300 meer koppel van onderuit en een karaktervol geluid hebben gekregen. Om de motor op de snelweg rustiger te laten lopen is bovendien de eindoverbrenging vergroot.

Dat de CTX1300 niet moet worden gezien als een Pan European waar de kuip vanaf is gesloopt laten de technische specificaties zien, waar voor wat betreft de geometrie totaal andere cijfers worden gepresenteerd. De CTX1300 heeft een wielbasis van 1.645 mm, een balhoofdhoek van 28,5° en een naloop van 118 mm, geheel in lijn met wat je van een Bagger fiets mag verwachten. Tel daar de lage zithouding van 735 mm bij en je praat over een relaxte cruiserfiets als de F6B, maar dan een maatje kleiner. De cruisergedachte is ook in de bandenmaten terug te vinden: 130/70 R18 voor en 200/50 R17 achter.

Honda CTX1300 2014 Honda CTX1300 2014

De CTX1300 is standaard voorzien van combined-ABS, dat middels twee 310 mm schijven met 3-zuiger remklauwen voor en een enkele 316 mm schijf met driezuiger remklauw achter de motor tijdig tot stilstand moet krijgen. Standaard is ook de HISS startonderbreker, de tweespeaker stereo installatie met iPod/MP3/smartphone aansluiting, Bluetooth connectiviteit en bediening op de tank en de automatische knipperlicht installatie, die afhankelijk van afstand, tijd en wielsnelheid de knipperlichten automatisch uitschakelen.