Zoeken

Het is bevestigd: er komt een nieuwe ZX-4R

4 augustus 2022
Na meer dan 20 jaar keert de ZXR400 weer bij Kawasaki terug. Een nieuwe door de U.S. National Highway Traffic Safety Administration vrijgegeven VIN-decoder bevestigt de komst van een 399cc viercilinder lijnmotor Supersport model voor 2023.

Eerder dit jaar schreven we al dat er een nieuwe ZX-4R Supersport aan zit te komen, aangedreven door een 399cc vier-in-lijn motor en afgeleid van de ZX-25R, die alleen in Japan en enkele Aziatische markten leverbaar is.

Vlak na de lancering van de ZX-25R ging het gerucht al dat er bij Team Green aan een 400cc versie werd gewerkt, wat in maart dit jaar een enorme vlucht nam nadat het Japanse magazine Young Machine had geschreven dat er inderdaad een ZX-4R aan zit te komen. Meer dan eens heeft Young Machine het bij het rechte eind gehad. 

Zo dus ook nu, zo is gebleken uit de recent door de NHTSA in de Verenigde Staten vrijgegeven nieuwe VIN (Vehicle Identification Number) decoder, waar twee nieuwe modellen op staan vermeld: de ZX400PP en ZX400SP, beide als Super Sports model ingeschreven. 

Behalve dat het een viercilinder lijnmotor betreft is er nog niets over Kawasaki's nieuwste ZX400 Supersport bekend, ook niet onder welke naam hij op de markt zal worden gezet, maar het meest voor de hand liggend is Ninja ZX-4R, die naam ligt in lijn met de Ninja ZX-25R en de rest van de Supersport familie: Ninja ZX-6R en Ninja ZX-10RR. 



Hoeveel vermogen het blok van de ZX400 gaat leveren is op dit moment nog niet bekend, in de lijst staat TBD, ofwel to be determined - moet nog worden bepaald. De verwachting is echter dat het een flink stuk hoger zal liggen dan de 48 pk vermogen van de Ninja 400, die na een jaar afwezigheid in Europa voor modeljaar 2023 weer terug op de markt is gezet. 

Kawasaki heeft bij de ZX-25R al een topvermogen van 44 pk uit een cilinderinhoud van 250cc gehaald, neem je dat als uitgangspunt dan kom je bij een 400cc ZX-4R uit op een topvermogen van 70 pk. Het rijwielgedeelte van de ZX-4R zal vermoedelijk ook veel overeenkomsten hebben met dat van de ZX-25R, maar dan aangepast op het grotere vermogen van de 400 Supersport. 

De vermelding van de ZX400PP en ZX400SP in de nieuwe VIN-decoder is strikt genomen nog geen bevestiging dat de motor ook in Europa op de markt zal worden gezet, maar wij schatten die kans heel erg klein. Het zou onlogisch zijn een compleet nieuwe motor te ontwikkelen die niet aan Euro5 voldoet, zeker ook omdat het gerucht al een tijdje gaat dat de VS de Euro5 normen binnen afzienbare tijd gaat overnemen.