Zoeken

General Motors EN-V: tweewieler, maar dan anders

25 maart 2010

In samenwerking met haar Chinese partner Shanghai Automotive Industry heeft de Amerikaanse autogigant General Motors een nieuw voortuigconcept ontwikkeld, de EN-V. 

General_Motors_EN-V_1.jpg

Normaal gesproken zijn we er niet zo happig op om niet motorgerelateerd nieuws te publiceren, maar ditmaal maken we graag een utizondering. General_Motors_EN-V_3.jpgWe zijn er binnen de redactie namelijk nog niet over uit of we de General Motors EN-V nu onder auto's of motoren moeten scharen, maar dat het opmerkelijk is staat als een paal boven de atlantische oceaan. Hoewel de EN-V in eerste oogopslag veel wegheeft van een elektrische auto, is het voertuig met slechts twee wielen uitgerust en zou je dus kunnen stellen dat het om een motorfiets gaat.

De tweezits EN-V wordt aangedreven door een Lithium-Ion accupakket dat goed is voor een actieradius van ongeveer 40 km bij volle lading. GPS, onboard camera's en parkeersensoren moeten dit hi-tech ecovriendelijk voertuig in de stad tot alternatief van de auto maken.

Kevin Wale, president GM China Group:
Met de EN-V is de auto opnieuw uitgevonden, door elektrificatie en connectiviteit. Het biedt een ideale oplossing voor mobiliteit in de stad en maakt dat rijden in de toekomst kan gebeuren zonder benzine en emissies, zonder opstoppingen en ongelukken en daarbij plezieriger en modieuzer is dan ooit tevoren. 

General_Motors_EN-V_2.jpg 

Alleen, met slechts twee wielen, is het dan op papier een auto, of een motor? Denk niet dat hier net zo gemakkelijk mee door de file is te slingeren.