Zoeken

Flinke updates voor 2024 Tiger 1200

15 februari 2024
Voor modeljaar 2022 had Triumph de Tiger 1200 van de grond af aan opnieuw opgebouwd en was de Britse Allroad sterker, lichter en wendbaarder dan ooit, maar d'r was blijkbaar nog ruimte voor verbetering. Triumph zegt aan de slag te zijn gegaan met de feedback van die compleet vernieuwde Tiger 1200 en op basis daarvan enkele aanzienlijke verbeteringen aan het 2024 model te hebben aangebracht.

Triumph heeft nieuwe functies en verbeteringen onthuld voor de Tiger 1200-familie voor 2024, waardoor de reeks volgens de Britten nog geavanceerder en verfijnder wordt. De updates omvatten verdere verfijningen aan de motor, verbeterd comfort en dito ergonomie, verbeterde grondspeling in bochten, verlaagde zithoogte met Active Preload Reduction en opvallende nieuwe kleurstellingen.

Te beginnen met het blok, waar de engineers wijzingen aan de krukas, de rotor van de dynamo en de balansas hebben doorgevoerd om de enertia van de motor te verhogen, plus enkele bijbehorende wijzigingen aan de motorkalibratie. Volgens Triumph moet hierdoor een soepelere en nauwkeurigere koppelafgifte bij lage toerentallen zijn gecreeërd. Daarnaast is het ontwerp van de koppeling vernieuwd voor een soepeler aangrijpmoment van de eerste versnelling. 

Triumph zegt ook het comfort van de Tiger 1200 te hebben verbeterd voor rijders die op zoek zijn naar touringcapaciteiten voor lange afstanden. De motor zelf is volgens Triumph nu nog soepeler en verfijnder, dankzij een herziene motorbalans, die het comfort op alle belangrijke contactpunten voor de berijder verbetert.

Het gedempte stuur en de stuurverhogers, die zo populair zijn gebleken in de Explorer-modellen, zijn ook geïntroduceerd in de GT Pro en Rally Pro, voor een soepeler rijgedrag met beter zicht in de spiegels.



Het bestuurderszadel is opnieuw ontworpen met een vlakker profiel, waardoor je meer ruimte hebt en minder snel moe wordt tijdens langere ritten. Het optioneel verkrijgbare lage zadel, dat de zadelhoogte met 20 mm verlaagt tot 830 mm bij de GT Pro en 855 mm bij de Rally Pro, is ook ontworpen om aanzienlijk comfortabeler te zijn. Er is ook een langer koppelingshendel beschikbaar, dat de vingers van de rijder meer ruimte biedt en vooral tijdens langere ritten voor nog meer comfort zorgt.

Triumph heeft ook de grondspeling van de Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer modellen vergroot door de voetsteunen te verhogen en ze dichter bij de motorfiets te plaatsen. De nieuwe Active Preload Reduction-functie, die in augustus 2023 het levenslicht zag, biedt de berijder meer vertrouwen door de veervoorspanning van de ophanging achteraan te verminderen wanneer de Tiger 1200 tot stilstand komt, waardoor de zithoogte tot 20 mm wordt verlaagd, simpelweg door de 'Home'-knop één seconde in te drukken.

De Tiger 1200 is nu verkrijgbaar in vier varianten, met nieuwe kleurstellingen voor 2024. De Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer, de ideale compagnons voor een weggerichte, avontuurlijke rit, zijn nu verkrijgbaar in het opvallende Carnival Red, naast het reeds beschikbare Snowdonia White en Sapphire Black. De Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer kunnen elk terrein aan, en zijn verkrijgbaar in het stijlvolle nieuwe Matt Sandstorm en Jet Black, naast het populaire Matt Khaki.

Chief Product Officer Steve Sargent: 
"De updates voor de 2024 Tiger 1200-serie zorgen voor een nog verfijnder rijgedrag, waardoor de wereldwijde aantrekkingskracht wordt vergroot. Hoewel het huidige model al een grote impact heeft gehad op dit segment, met meer dan een verdubbeling van de jaarlijkse verkoop van de Tiger 1200 over de hele wereld, is ons wereldvermaarde engineeringteam altijd op zoek naar nieuwe manieren om elk model te verfijnen en te verbeteren.

Door te luisteren naar de feedback van klanten en een aantal van de nieuwe verbeteringen te integreren die hun weg al vonden naar de nieuwe Tiger 900, wisten we een aanzienlijke verbetering van de rijervaring te creëren."