Erik Buell Racing lanceert EBR 1190RS
Voor diegenen die het alweer vergeten zijn, willen we het nog een keer samenvatten. In 2009 besloot moederbedrijf Harley-Davidson de productie van Buell te beëindigen, waardoor Buell oprichter Erik Buell, voormalig medewerker bij Harley-Davidson, met lege handen kwam te staan. Buell bleek echter niet voor een gat te vangen en richtte al snel een nieuw bedrijf, Erik Buell Racing op, dat zich richtte op tuning en verkoop van getunede Buell 1125R racers. Vorig jaar werd duidelijk dat Erik Buell het merk een nieuw leven in wilde blazen, maar daarbij moest wachten totdat zijn concurrentiebeding met Harley-Davidson af was gelopen.
Van de EBR 1190RS zullen er slechts 100 worden geproduceerd, precies genoeg om de fiets te homologeren voor het in Amerika belangrijke en populaire AMA racing. De 1190cc motor wordt opgegeven voor een vermogen van 175 pk bij 9.750 toeren en een koppel van 131 Nm bij 9.400 toeren per minuut. Mocht dit nog niet indrukwekkend genoeg zijn, de fiets heeft een rijklaargewicht van 176 kilo, exclusief benzine. Tel daar 12 kilo bij op voor de 17,1 liter die de benzinetank kan huizen en je komt afgetankt op een rijklaargewicht van 188 kilo, wat zo'n tien kilo lichter is dan de huidige generatie 1000cc supersports.
Fans van de EBR 1190RS zullen diep in de buidel moeten tasten, voor de standaard versie moet in de Verenigde Staten $40.000 worden betaald, bij de Carbon editie mag daar nog $4.000 worden opgeteld. Naast de RS zullen binnenkort nog een drietal modellen worden gelanceerd: de RX, SX en AX, maar wat we daar bij moeten voorstellen blijft vooralsnog de vraag.