Zoeken

Eerste indruk Kawasaki Versys 650

8 april 2022
Als een na laatste van het 650 platform heeft Kawasaki de populaire Versys 650 voor modeljaar 2022 opgefrist. In de heuvelachtige omgeving van Girona konden we kennismaken met de fiets en onze man Ron Huijs was na afloop behoorlijk enthousiast. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn, hier alvast een eerste indruk van de Rocketman.

We hebben d'r wel wat mee, met de Versys 650 die in 2007 door het groene team op de markt werd gezet als hét ultieme speelgoed voor in de bergen, helemaal nadat we exact een jaar later in de Franse Alpen dat drie dagen zelf mochten ervaren tijdens de Kawasaki Experience. Ja, die eerste Versys was zo lelijk als de nacht - de Multipla op twee wielen werd 'ie ook wel genoemd - maar oh wat een ontzettend lekker speelgoed was dat ding. 

Dat veranderde in 2015, toen de fiets samen met z'n grote broer de Versys 1000 een compleet nieuw uiterlijk kreeg aangemeten die meer in lijn was met de Ninja familie en de fiets in de tenaamstelling de aanvulling 650 kreeg. De Versys 650 was volwassen geworden, hoewel dat wel ietwat ten koste van z'n ondeugende karakter was gegaan. Het grote publiek was daar echter niet rouwig om, dankzij z'n metamorfose werd de Versys 650 eindelijk het grote succes dat Kawasaki vanaf het begin had geambieerd en die de fiets op basis van z'n stuureigenschappen en funfactor vanaf dag 1 eigenlijk had verdiend. 

Bij de nu gelanceerde vierde generatie is Kawasaki opnieuw grondig te werk gegaan, door het profiel van de klant goed te bestuderen en de Versys 650 op de behoeftes van die klant aan te passen. Volgens Kawasaki kan dat profiel in twee groepen worden gesplitst: de tourrijders en de commuters. Bij de eerste groep staan zaken als duozit comfort, bagagemogelijkheden en lange afstanden hoog op het lijstje, waar de cummuter vooral aanschaf- en onderhoudsprijzen belangrijk vindt. Een betrouwbaar en gemakkelijk stuk gereedschap voor dagelijks gebruik, waar ook nog eens best sportief een rondje om de kerk kan worden gedaan.

Hoewel de Versys 650 van afstand nog steeds te herkennen is heeft Kawasaki het uiterlijk wel verfijnd, waardoor je wel meteen ziet dat dit een nieuwe versie is. Net als de Ninja familie heeft Kawasaki de Versys 650 nu ook van kieuwen voorzien die zelfs nog forser lijken dan bij de Ninja, maar waar we 't meest over te spreken zijn is de nieuwe ruit die niet alleen veel mooier binnen het ontwerp past, maar ook nog eens veel gemakkelijker in hoogte in te stellen is. 



De nieuwe ruit moet een betere windbescherming bieden, in samenspraak met de kieuwen in de kuip, wat het comfort op lange afstand moet hebben verbeterd. Of dat zo is zal een uitgebreide test in eigen land moeten uitwijzen, maar gedurende de 180 kilometer rit door de Spaanse (of moeten we zeggen: Catalaanse) bergen hebben we daar geen klachten over gehad. 

Vanuit het comfortabele zadel, waar je je achterwerk lekker tegen de opstaande rand van het duozadel kunt leggen, heb je zicht op het bekende 4,3" TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit dat inmiddels dienst doet op bijna alle Kawasaki modellen. Net als bij die andere modellen kan het display met de Kawasaki Rideology app worden verbonden, waardoor je vanaf de luie bank bijvoorbeeld de route kunt checken die je hebt gereden.

De nieuwe Versys 650 heeft voor het groene team ook een regelrechte primeur, als in dat het de eerste fiets van het 650 platform is die nu met instelbare tractiecontrole is uitgerust. Het KTRC heeft 2 standen en kan bovendien worden uitgeschakeld, hoewel je voor dat laatste wel stil moet staan. Het uitschakelen van de tractiecontrole is trouwens nooit permanent, wanneer de motor op contact wordt gezet staat de tractiecontrole standaard aan, ongeacht of je het de vorige rit had uitgezet.

Nu hebben we dat gedurende de 180 kilometer lange route, die met dank aan een vlotte Spaanse voorrijder die aan z'n rijstijl te zien hier wel vaker is geweest, geen enkel moment als een beperking gezien. Alleen wanneer je Versys op het achterwiel wilt zetten - wat trouwens perfect te doen is - moet je eerst wél de tractiecontrole hebben uitgeschakeld, maar om dat nou een nadeel te noemen...

"Simpel samengevat is de Versys 650 een echte allrounder, een motor die nergens in uitblinkt, maar ook nergens tekort komt. Het blok is soepel en krachtig genoeg voor alle allround doeleinden", aldus onze man Ron Huijs vanuit Girona. Om zijn eerste indruk af te ronden met: "Ik durf zelfs te stellen dat op de variatie aan wegen die Kawasaki voor ons had bedacht geen enkele supersport ons had kunnen volgen."



De uitgebreide test van de 2022 Versys 650 zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.