Motorfreaks - EBR Typhon 1190: er is leven na de dood - EBR Typhon 1190: er is leven na de dood

Zoeken

EBR Typhon 1190: er is leven na de dood

1 december 2010

Een jaar na het beëindigen van het merk door moederbedrijf Harley-Davidson begint er weer leven in de brouwerij te komen bij Buell. In samenwerking met het Duitse Pegasus Race Team werd door Erik Buell Racing dit Typhon 1190 prototype ontwikkeld, dat deze week zijn debuut maakt tijdens de Essen Motor Show.

Buell_Typhon_1190.jpg

Nadat Buell ter ziele ging startte Erik Buell een nieuw bedrijf, Erik Buell Racing, dat zich richtte op raceklare uitvoeringen van de 1125R superbike, waaronder de 185 achterwiel-pk sterke 1190RR die het afgelopen seizoen door het Pegasus Race Team met succes werd ingezet in het  Sound of Thunder Kampioenschap. Rijder Harald Kitsch won het kampioenschap, waarmee voor het eerst buiten Amerika Buell een kampioenschapstitel wist te noteren.

De Typhon 1190 werd mede ontwikkeld door het Duitse Gruner Engineering, en is zeer zeker een interessante variant te noemen op Buell's eigen 1125CR streetfighter. Daar waar die 1125CR een breed aangezicht had vanwege de brede zijdelings geplaatste radiateurs is bij deze Typhon voor een veel elegantere oplossing gekozen. Ook het zitje is veel ranker uitgevoerd, terwijl de koplampunit met mini-windscherm zo van een XB lijkt te zijn overgenomen.  De fiets wordt aangedreven door hetzelfde motorblok als de 1190cc Twin als de Superbike racer, die goed is voor een vermogen van 185 pk aan het achterwiel.

Hoewel dit slechts een prototype betreft zal de fiets vast en zeker in productie worden genomen. Bij Erik Buell Racing wordt momenteel hard gewerkt aan straatversie van de 1190RR Superbike, de 1190RS die naar verwachting zal worden gelanceerd zodra het concurrentiebeding met Harley-Davidson, dat voorjaar 2011 afloopt, ten einde is.

Volgens het officiele persbericht van team Pegasus was EBR met het team om de tafel gaan zitten om de plannen van een streetfighter model te bespreken. Omdat bij EBR als klein team alle energie in de ontwikkeling van de 1190RS ging zitten stelde Pegasus voor een conceptmodel van die streetfighter te ontwikkelen. De CAD tekeningen van de 1190RR Superbike racer werden door EBR naar het Duitse Gruner Engineering gestuurd die het ontwerp van deze Typhon 1190 voor hun rekening namen.