Motorfreaks - Ducati maakt officiele cijfers 1199 Superleggera bekend - Ducati maakt officiele cijfers 1199 Superleggera bekend

Zoeken

Ducati maakt officiele cijfers 1199 Superleggera bekend

22 oktober 2013
Nu Ducati officieel het doek heeft gelicht van de 1199 Superleggera is de fiets toch minder indrukwekkend dan werd gedacht. De Superleggera wordt weliswaar opgegeven voor een vermogen van meer dan 200 pk, maar het eerder gesuggereerde rijklaargewicht van 166 kilo blijken er volgens de perskit 177 te zijn. Of dat de superleggera minder begeerlijk zal maken...

De Spaanse en Chileense Ducati importeur, waar de 1199 Superleggera de vorige week vroegtijdig was uitgelekt, bleken de zaken iets té rooskleurig hebben voorgespiegeld. De Superleggera leek over verpletterende en indrukwekkende cijfers te beschikken, vooral het het rijklaar gewicht betrof wat slechts één kilo meer zou zijn dan een standaard Panigale R rijklaar op de weegschaal zou brengen. Een haast onmogelijk cijfer dat, nu Ducati de Superleggera officieel heeft onthuld, ook onmogelijk is gebleken. De superexclusieve fiets, die slechts in een oplage van 500 stuks zal worden gebouwd en alleen op uitnodiging aan te schaffen is voor een prijskaartje van rond de € 65.000 Italiaanse prijs, heeft een rijklaargewicht van 177 kilo, wat echter nog steeds heel erg indrukwekkend is.

Ducati heeft veel gewicht weten te besparen door aluminium door magnesium of titanium te vervangen. Zo is het monocoque frame annex airbox nu uit magnesium vervaardigd, evenals de Marchesini velgen die van gesmeed magnesium zijn gemaakt. De stroomlijn is volledig uit carbon vervaardigd en het u 
 
 
itlaatsysteem is nu compleet van titanium gemaakt, met roestvast stalen bochten. Veel bouten en sluitingen zijn van titanium gemaakt, terwijl ook door toepassing van de Öhlins FL916 voorvork met machinaal vervaardigde onderpoten en Öhlins TTX36 achtershock het nodige aan gewicht is bespaard.

Ook het Superquadro motorblok is intern flink onderhanden genomen. Om te beginnen bij de kleppentrein, die uit volledig van titanium is gemaakt in tegenstelling tot de Panigale R, die nog 'normale' uitlaatkleppen heeft. Ook zijn voor het eerst op een Ducati straatlegale fiets speciale twee-zuigerveer zuigers toegepast, die normaal gesproken alleen in de racemotoren van Ducati zijn terug te vinden. Door toepassing van slechts een enkele zuigerveer en een olieschraapveer kon het zuigerhemd lager worden gehouden, wat het gewicht en de frictie ten goede is gekomen. Verder is ook de vorm van de verbrandingskamer aangepast aan Superbike specs en is de compressieverhouding verhoogd.

 

De 1199 Superleggera wordt opgegeven voor een vermogen van meer dan 200 pk, waar nog 5 pk aan kan worden toegevoegd door de meegeleverde -circuit only- racekit te monteren. Bovendien bespaar je dan ook nog eens 2,5 kilo aan gewicht. De kit bestaat uit een titanium Akrapovic race uitlaatsysteem inclusief dempers en 2-in-1 collector, een hoger racewindscherm, een beschermhoes, paddock stands voor voor- en achterwiel, machinaal bewerkte plaatjes ter vervanging van de spiegels en verwijderingskits voor de kentekenplaathouder en zijstandaard.