Zoeken

Ducati licht doek van Monster 1200

4 november 2013
Ducati heeft het doek gelicht van de Monster 1200, de eerste Monster sinds de S4R en S4RS die van een vloeistofgekoelde krachtbron is voorzien. De Monster 1200, die als 1200 en 1200S op de markt wordt gezet, wordt aangedreven door het 11° 1198 Testastretta motorblok van Ducati's vorige Superbike generatie.

Ducati Monster 1200 2014

Opmerkelijk aan de Monster 1200 is dat, net als bij de 1199 en 899 Panigale, het motorblok een dragend deel van de constructie is geworden. In tegenstelling tot die twee supersports is de Monster 1200 echter wel van een trellis buizenframe voorzien, dDucati Monster 1200 2014
Ducati Monster 1200 2014
Ducati Monster 1200 2014
at aan de twee cilinderkoppen is geschroefd. Volgens Ducati heeft het nieuwe frame ongeveer twee keer zoveel torsiestijfheid als vorige generatie Monsters.

De wielbasis is met 1.511 mm niet bepaald kort gekozen (bij de S4RS was dat 1.440 mm), wat volgens Ducati is gedaan om stabiliteit en comfort bij het rijden met duopassagier te vergroten. Het stuur is ook hoger en dichter bij de rijder geplaatst, wat in een comfortabele zithouding moet hebben geresulteerd. Voor het eerst is een Monster met een instelbaar zadel uitgerust, waarbij je kunt kiezen uit 785 mm 0f 810 mm hoogte.

De standaard versie heeft een 43 mm Kayaba upside down voorvork en progressieve Sachs Monoshock, beide uiteraard volledig instelbaar, terwijl de S versie rondom op Öhlins vering is gezet, 48 mm upside down voor en Monoshock achter. De veerwegen zijn bij beide modellen gelijk, 130 mm voor en 152 mm achter. Beide modellen hebben Brembo Monoblocs, bij de standaard versie de M4-32 klauw in combinatie met 320 mm semi-zwevende schijven, bij de S versie zijn dat M50 klauwen met 330 mm semi-zwevende schijven.

Waar in het verleden de verschillen tussen een standaard Monster en de S versie bij voornamelijk waren beperkt tot Öhlins vering en wat carbon onderdelen, is bij de nieuwe Monster 1200 ook het vermogen aangepast. Het 11° Testastretta motorblok, dat nu een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer heeft, wordt in de 1200 versie opgegeven voor 135 pk bij 8.750 toeren per minuut, terwijl dat bij de 1200 S op 145 pk bij hetzelfde toerental is gezet. Ook het koppel is bij de S versie een fractie hoger: 125 Nm om 118 Nm bij 7.250 toeren per minuut.

Ducati Monster 1200 2014

Uiteraard is de Monster 1200 van Ducati's elektronicapakket voorzien: een in acht standen instelbare tractiecontrole, 3 rijmodi en een in 3 standen instelbaar ABS systeem. In navolging van de 1199 Panigale is ook de Monster 1200 met een TFT kleurenscherm uitgerust, waar een waslijst aan informatie uit af te lezen is. Net als bij de Panigale is de layout afhankelijk van de gekozen rijmodus.