Motorfreaks - Ducati 1199 Panigale: ongekend superbike kanon - Ducati 1199 Panigale: ongekend superbike kanon

Zoeken

Ducati 1199 Panigale: ongekend superbike kanon

7 november 2011
In het Theatro Dal Verme is op de vooravond van de 69e editie van de EICMA in Milaan het doek gelicht van de 1199 Panigale, Ducati's nieuwste vlaggenschip van de Superbike familie. Met een rijklaargewicht van 188 kilo en een vermogen van 195 pk is de 1199 Panigale niet alleen de krachtigste tweecilinder ooit, maar tevens de allereerste productiefiets met een vermogens/rijklaargewicht verhouding van meer dan 1 op 1.

Ducati_Superbike_1199_Panigale_19

Waar Kawasaki dit jaar met de 2011 ZX-10R de eer had om als eerste supersport op papier de 200 pk grens te doorbreken, een grens die BMW met de S1000RR in de praktijk al had doorbroken, heeft men bij Ducati alle registers opengetrokken voor de opvolger van de 1198, waarvan de naam 1199 Panigale al enkele maanden geleden bekend was gemaakt. Belangrijkste cijfers: 195 pk, bij een rijklaargewicht van 188 kilo, waar in geval van ABS 2,5 kilo bij op kan worden geteld. Waarmee Ducati de pk/gewichtsverhouding naar een ongekende 1,04 heeft gebracht. Een uitgebreid report over de fiets zal niet lang op zich laten wachten, maar we hebben het belangrijkste nieuws alvast voor je samengevat.

De 1199 Panigale wordt in drie uitvoeringen op de markt gezet: 1199 Panigale, 1199 Panigale S en 1199 Panigale S Tricolore. Motorisch zijn alle drie de modellen met een opgegeven vermogen van 195 pk bij 10.750 toeren en een koppel van 132 Nm bij 9.000 toeren identiek. Ducati_Superbike_1199_Panigale_06Ducati heeft alle, maar dan ook echt alle registers opengetrokken voor de ontwikkeling van de 1199 PanigaleDe motor, waar we al eerder uitgebreid op in zijn gegaan, is voorzien van ride-by-wire, een in drie standen instelbare mapping, een quickshifter en een  antihop koppeling met elektronisch geregelde motorrem.

Het verschil tussen de drie verschillende modellen zit 'm in de toegepaste elektronica en het veringpakket. Zo is de standaard versie uitgerust met een 50mm Marzocchi upside down voorvork en een Sachs achtershock, uiteraard rondom geheel instelbaar, terwijl de S versie van elektronisch instelbare Öhlins vering is voorzien zoals ook op de Multistrada 1200 is toegepast. Bovendien is de fiets ook met ABS leverbaar, zoals die al standaard op de 1199 Panigale S Tricolore is terug te vinden.

Waar de mappings bij de viercilinder-supersports alleen invloeg hebben op de vermogensafgifte heeft Ducati bij de 1199 Panigale S alle gebruikte elektronica daar tevens in ondergebracht. Ofwel, bij de standen Race, Sport en Wet wordt tevens de setting van de vering, ABS, traction control en antihop aangepast. Bovendien wordt in de 120 pk sterke Wet Riding mode de quickshifter uitgeschakeld. Mocht je het denken beter te weten, dan zijn alle onderdelen ook nog eens afzonderlijk van elkaar in te stellen en op te slaan, waardoor je de fiets helemaal naar je eigen hand kunt zetten.

Ducati_Superbike_1199_Panigale_02Ducati_Superbike_1199_Panigale_03
Ducati_Superbike_1199_Panigale_01

Een uitgebreid report van de 1199 Panigale is binnenkort hier te lezen.