Zoeken

Confederate C3 Hellcat: extreem minimalisme

2 december 2010

Het in Birmingham, Alabama gevestigde Confederate Motors heeft het begrip minimalisme weer eens naar een hoger niveau getild met de lancering van de C3 Hellcat, die vanaf nu via Internet kan worden besteld.

Confederate_C3_Hellcat_1.jpg

In het verleden wisten de opmerkelijke machine's van Confederate al vaker onze aandacht te trekken, en hoewel van deze nieuwste creatie momenteel niet meer dan een CAD tekening is vrijgegeven mag de fiets zondermeer opmerkelijk worden genoemd. Volgens Confederate is het de stoerste motor die ze ooit hebben gebouwd, en daar zouden ze best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Het motorblok werd uit één massief 180 kilo wegend blok 6061 vliegtuigaluminium vervaardigd (waarvan 90% werd weggefreesd) en is opgehangen in een 3" dik backbone frame. De 56 graden V-Twin heeft een cilinderinhoud van 132 Kubic Inch (2.163 cc) en beschikt volgens Confederate over een koppel van bijna 200 Nm en 'voldoende' vermogen. De fiets wordt opgegeven voor een gewicht van 215 kilo, waarbij niet duidelijk is of hier droog- of rijklaargewicht wordt bedoeld.

 

Aan de voorkant is een 50 mm Racetech upside-down voorvork gemonteerd die volledig high-lowspeed instelbaar is, terwijl aan de achterkant een Racetech shock met eveneens high-lowspeeddemping het achterwiel aan het asfalt moet houden. Wielen zijn uit carbonfiber vervaardigd, remmen doet de C3 Hellcat middels de welbekende Brembo monoblocs.

Confederate_C3_Hellcat_2.jpg

De C3 X132 Hellcat zal in twee uitvoeringen op de markt worden gebracht, een Fighter en een Roadster. De Fighter heeft met een wielbasis van 1.562 mm, balhoofdhoek van 23,5 graden en naloop van 104 mm beduidend sportievere waarden dan de Roadster, die wordt opgegeven voor een wielbasis van 1.638 mm, balhoofdhoek van 30 graden en naloop van 108 mm. De motor zal vanaf het tweede kwartaal 2011 in een oplage van 150 stuks worden gebouwd. Met een prijskaartje van $45.000 is de Hellcat niet bepaald goedkoop, maar dan heb je wel een zeer exclusieve fiets waarbij je bij de online reservering zelf het serienummer kunt betalen.