Zoeken

Brutale 1000 Nurburgring: meest extreme Brutale ooit

6 oktober 2021
MV Agusta lijkt weer in oude gewoontes terug te vallen, het lanceren van super exclusieve en gelimiteerde varianten op bestaande modellen. De laatste in deze serie is de nieuwe Brutale 1000 Nürburgring, die de Hypernaked met de roemruchte "Groene Hel" verbindt.

De meest extreme Brutale ooit, dat is volgens MV Agusta de nieuwe Brutale 1000 Nürburgring, en om dat te realiseren zijn ze in Schiranna voortvarend te werk gegaan. Niet aan het blok, want dat wordt als vanouds opgegeven voor een topvermogen van 208 pk bij Euro 5 emissies, maar wel qua gewicht. 

De Brutale lichter maken is het uitgangspunt van deze Nürburgring versie geweest. Want hoe lichter een fiets, hoe sneller dat 'ie van richting te veranderen is en hoe effectiever de acceleratie en de remmen zijn. Volgens MV blinkt de Brutale 1000 Nürburgring uit in dynamische performance, dankzij de aanpassingen die aan het rijwielgedeelte en de technische uitrusting zijn gegaan.

Het eerste dat opvalt is dat koolstofvezel, in de volksmond ook wel carbon of carbonfiber genoemd, rijkelijk heeft gevloeid. Te beginnen met de laatste generatie carbon wielen die in samenspraak met BST zijn ontwikkeld. In deze wielen zijn volgens MV de gefreesde naven nog lichter en stijver, wat dubbel telt omdat het onafgeveerd gewicht is en je daarmee dus ook de enertia hebt teruggebracht. Dat vertaalt zich naar een fiets die op hoge snelheid beduidend gemakkelijker van richting te veranderen is. 



Dat is niet het enige wat MV heeft aangepast. In samenspraak met Arrow is een nieuw titanium uitlaatsysteem ontwikkeld, maar dat is niet geschikt voor de openbare weg. Je krijgt er ook een ECU bij die op het open uitlaatsysteem is aangepast. Rond de koplamp zijn kleine winglets aangebracht die op hoge snelheid nog meer downforce moeten realiseren, daarnaast zijn er carbon covers voor de uitlaat en de duozit en zijn nieuwe gesmede voetsteunen gemonteerd voor verbeterde grip.

Tot slot is de Brutale 1000 Nürburgring van een speciaal likje verf voorzien, en een plaque op het paneeltje van de luchtinlaat dat aangeeft de hoeveelste van 150 units het is. Voor de rest is het 'gewoon' een Brutale 1000 RR, waar in alle eerlijkheid helemaal niets 'gewoon' aan in, zo werd ons vorig jaar duidelijk tijdens een test in onze eigen achtertuin.

Dan heb je 't dus over een Hypernaked met 208 pk topvermogen (215 pk me race uitlaat) en een drooggewicht van 183 kilo (177 kilo met race uitlaat), waarvan de topsnelheid boven de 300 km/u ligt. Voor een Naked... brrrrr. De Öhlins vering is volledig elektronisch en semi-actief, een IMU zorgt ervoor dat alle elektronica hellingshoek afhankelijk wordt aangestuurd, net als het Continental bochten-ABS en via een 5,5" TFT-kleurenscherm is alle informatie af te lezen en kan de motor via Bluetooth aan de MV Ride app worden gekoppeld.