Zoeken

BMW S1000R: 160 pk naked vol elektronica

5 november 2013
Ten tijde van de lancering van de S1000RR werd de komst nog in alle toonaarden ontkend, maar in Milaan heeft BMW nu eindelijk de naakte versie van haar supersport gelanceerd: de S1000R. De S1000R is van een soortgelijk elektronica-pakket als de supersport voorzien, dat het nu 160 pk sterke motorblok moet beteugelen.

BMW S1000R 2014

Superbike rijeigenschappen en de styling van een krachtige roadster, dat zijn volgens BMW de kenmerken van de nieuwe S1000R. Dat de S1000R een nabij familielid van de S1000RR supersport is, zullen wBMW S1000R 2014e waarschijnlijk niemand hoeven uit te leggen. Kijk alleen al naar de styling van BMW's nieuwe stoere naked en je zult de overeenkomsten zien.

De 2014 S1000R wordt aangedreven door hetzelfde 999cc vier-in-lijn motorblok dat ook dienst doet in de S1000RR. Om een ideale setup voor op straat te bieden, is volgens BMW het vermogen in lage toeren en het middengebied aanzienlijk vergroot, wat -uiteraard- ten koste van topvermogen is gegaan. Tegenlijkertijd is ook het maximum toerental met zo'n 2.000 toeren verlaagd. De S1000R wordt opgegeven voor 160 pk bij 11.000 toeren en een koppel van 112 Nm bij 9.250 toeren per minuut.

Nog steeds geen verkeerde waardes, maar haast nog belangrijker is het feit dat tot 7.500 toeren per minuut het motorblok 10 Nm meer koppel produceert. Wat de punch op sBMW S1000R 2014 BMW S1000R 2014
BMW S1000R 2014 BMW S1000R 2014
traat alleen maar ten goede moet zijn gekomen. BMW heeft dit weten te realiseren door onder andere de cilinderkop van nieuwe in- en uitlaatkanalen te voorzien, de timing van de nokkenas aan te passen, evenals het motormanagement.

De 160 pk sterke vier-in-lijn heeft ride-by-wire gasklepbediening, Automatic Stability Control (ASC), Race ABS en twee rijmodi, Rain en Road, waarbij elke rijmodus een eigen stand van ASC en ABS heeft. Het elektronicapakket kan worden uitgebreid met Dynamic Traction Control, waar tevens twee aanvullende rijmodi Dynamic en Dynamic Pro zijn gekoppeld. Het DTC maakt gebruik van hellingshoek sensoren om de mate van interventie te bepalen.

In navolging van de HP4 heeft BMW ook bij de S1000R semi-actieve vering toegepast, door de Duitsers tot Dynamic Damping Control (DDC) gedoopt. Uiteraard zul je daarvoor wel extra in de buidel moeten tasten, het DDC is als accessoire leverbaar. Rijwieltechnisch heeft de naked veel overeenkomsten met de S1000RR, het frame en de voor- en achterwiel ophanging zijn rechtstreeks van de supersport overgenomen.

BMW S1000R 2014

De nieuwe S1000R, die wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 207 kilo, wordt per maart 2014 leverbaar vanaf €14.700.