Motorfreaks - BMW presenteert Concept e elektrische motorscooter - BMW presenteert Concept e elektrische motorscooter

Zoeken

BMW presenteert Concept e elektrische motorscooter

13 september 2011
Op de IAA, de internationale autoshow van Frankfurt, heeft BMW haar toekomstplannen voor wat betreft elektrische voertuigen gepresenteerd. Een van de tentoongestelde modellen is de Concept e, een elektrisch aangedreven motorscooter die volgens BMW duurzaamheid met de rijeigenschappen van een conventionele motorscooter moet combineren.

BMW_Concept-e_02

De Concept e markeert de uitbreiding van activiteiten van de Duitse motorfabrikant naar een het gebied van Urban Mobility. In eerdere interviews en tijdens eerdere presentaties had BMW Motorrad's algemeen directeur Hendrik von Kuenheim al aangegeven dat mobiliteit in de toekomst vanuit een ander perspectief zal moeten worden gezien waar urban Mobility een centrale rol zal gaan spelen. BMW_Concept-e_04BMW_Concept-e_05De Concept e moet dan ook precies in die lijn worden gezien, als groene versie (of alternatief, niet hoe je het zien wilt) van de vorig jaar op de EICMA in Milaan gepresenteerde Concept C motorscooter en de nog dit jaar te lanceren twee nieuwe premium motorscooters waarmee BMW de scootermarkt wil gaan penitreren.

De uitbreiding richting Urban Mobility is volgens de Duitsers het antwoord op de uitdagingen die BMW Group ziet om aan de duurzame mobiliteitsbehoeften van de toekomst te voldoen. Hoewel het slechts een prototype betreft is de BMW Concept e een voorbeeld van elektrische motorscooter zoals die in de nabije toekomst door BMW op de markt zal worden gezet. De elektrische scooter moet volgens BMW een oplossing bieden voor de uitdagingen die het ziet op het gebied van milieu, verkeersdruk en beperkte leefruimte in onze steden.

Emotie, dynamiek en innovatie

BMW_Concept-e_01

Bij de ontwikkeling van de Concept e heeft BMW Motorrad gebruikgemaakt van bijna negentig jaar ervaring op het gebied van gemotoriseerde tweewielers. De vormgeving en de hoogstaande techniek van de BMW_Concept-e_06Concept e reflecteren de kernwaarden van BMW Motorrad: emotie, dynamische prestaties en innovatie. Het studiemodel is door zijn gespleten front, dubbele voorspoiler en aerodynamisch vormgeving duidelijk herkenbaar als lid van de motorenfamilie van BMW. Het ontwerp van de wielen is geïnspireerd op de styling van de BMW i-modellen.

De BMW Concept e moet dan ook worden gezien als een visie voor de toekomst, waarbij de sleutelwoorden elektrisch, digitaal en dynamiek centraal stonden. De ontwerpers kregen daarbij alle vrijheid om van traditionele paden af te wijken en nieuwe ideën op het gebied van design, componenten en oppervlakken toe te passen, zolang BMW's handelskenmerken duidelijk zichtbaar zouden blijven.

Het concept is volgens BMW dus meer dan alleen een idee voor een nieuwe motorfiets. Als toevoeging op de technische functionaliteit en kwaliteit hebben de BMW Motorrad ontwerpers volgens BMW een belangrijke emotionele dialoog tussen rijder en voertuig  toegevoegd. BMW_Concept-e_07BMW legt dit uit door voorop te stellen dat de een voertuig méér moet doen dan alleen functioneren, het moet bij de rijder ook emoties opwekken. Het moet de rijder telkens weer inspireren, evenals haar specifieke technologische functies weerspiegelen. Veel ingewikkelde blabla om te willen zeggen dat een motor niet alleen functioneel moet zijn, maar ook tot de verbeelding moet spreken.

Tijdens de IAA presenteert BMW ook de visionaire BMW i3 Concept en de BMW i8 Concept. De BMW i3 Concept is een volledig elektrisch aangedreven auto, die emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden mogelijk maakt. De BMW i8 Concept is een rasechte sportauto, die van hybridetechniek gebruikmaakt om sportieve prestaties met lage emissies te combineren.

BMW_Concept-e_08BMW_Concept-e_09

Accutechnologie van BMW i

BMW_Concept-e_03

Voor de accutechnologie van de Concept e gebruikte BMW Motorrad de expertise die in de BMW Group aanwezig is. Dankzij de 'high voltage technology' van BMW i moet de acceleratie van de elektrische scooter vergelijkbaar zijn met die van een motorscooter met een conventionele verbrandingsmotor. De actieradius bedraagt 100 kilometer en opladen van compleet lege accu's duurt slechts drie uur.