Zoeken

BMW lanceert R 1250 R, RS en GS Adventure

7 november 2018
Eerlijk gezegd hadden we dit nieuws pas voor volgend jaar verwacht, maar in navolging van de GS en RT heeft BMW nu al de compleet nieuwe 1250 ShiftCam Boxermotor in de R, RS en GS Adventure toegepast. De R 1250 R, R 1250 RS en R 1250 GS Adventure werden op de persdag van de EICMA in Milaan onthuld.

We kunnen het sinds ons recent uitstapje in eigen land met de R 1250 GS en R 1250 RT alleen maar beamen, met de nieuwe ShiftCam 1250 Boxermotor heeft BMW een enorme stap vooruit gezet. Niet alleen omdat het blok nu al aan Euro 5 voldoet, maar meer nog omdat het over de hele linie sterker is. Om niet te zeggen bizar sterk. 

Met dank aan de variabele klepbediening, die bij BWM ShiftCam heet en behalve de timing ook de hoogte van de kleplift aanpast. Dat zorgt voor een betere luchtstroom en dientengevolge een betere verbranding, wat op zijn beurt weer tot betere prestaties (en een beter verbruik) leidt. 

Da's niet het enige dat BMW aan de boxermotor heeft aangepast. De aandrijving van de nokkenas is met een geruisloze ketting geoptimaliseerd, de olietoevoer is verbeterd en er zijn nieuwe dubbele injectoren en een nieuw uitlaatsysteem voorzien. En dan is er nog de versnellingsbak, die nu in het carter is geïntegreerd, waardoor het schakelen een heel stuk soepeler gaat. Ook dat hebben we recent inderdaad gemerkt. 

Standaard zijn bij de R 1250 twee rijmodi voorzien, het Automatic Stability Control (ASC) zorgt daarbij voor optimale stabiliteit, zekerheid en tractie. Hill Start Control – eveneens standaard – maakt wegrijden vanuit stilstand op steile hellingen eenvoudig. Optioneel zijn de R 1250 R, R 1250 RS en R 1250 GS Adventure uit te rusten met ‘Rijmodi Pro’, Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro en Dynamic Brake Control (DBC). 

Rijmodi Pro omvat de rijmodus ‘Dynamic’ en configureerbare ‘Dynamic Pro’. Verder zijn er voor de BMW R 1250 GS Adventure ook extra rijmodi ‘Enduro’ en het instelbare ‘Enduro Pro’. DTC geeft de berijder extra vertrouwen met optimale tractie in bochten en tijdens acceleratie. ABS Pro doet hetzelfde tijdens remmen, ook in bochten. Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt extra zekerheid bij remmen onder moeilijke omstandigheden door het motorkoppel te beperken en de motor te stabiliseren. Daardoor is de remweg korter.

Mocht je bovenstaand allemaal ontzettend bekend voorkomen, dan is dat niet vreemd, het is exact hetzelfde verhaal als bij de enkele maanden geleden al geïntroduceerde R 1250 GS en R 1250 RT. Het enige verschil met de nu op de EICMA in Milaan onthulde R 1250 R, RS en GS Adventure is dat deze modellen wel optische veranderingen zijn ondergaan. Weliswaar in detail, maar toch. Ze zien er meer onderscheidend uit ten opzichte van hun 1200 voorgangers dan de R 1250 GS en RT.