Zoeken

BMW lanceert K1600GT en K1600GTL op Intermot

11 oktober 2010

Op de Intermot in Keulen presenteerde BMW twee nieuwe luxe slagschepen, die een nieuw tijdperk moeten inluiden voor het luxueuze toersegment: de K1600 GT en K1600 GTL, twee motoren op basis van de afgelopen jaar op de EICMA in Milaan gepresenteerde nieuwe zescilinder lijnmotor.

BMW_K1600GT.jpg

Met de introductie van de nieuwe zescilinder lijnmotor - voor het eerst in pak 'm beet dertig jaar   - heeft BMW haar inmiddels 70 jaar aan zescilinder ervaring in de auto's nu ook voor het eerst bij motorfietsen geïntroduceerd. De zescilinder werd het afgelopen jaar al op de EICMA in Milaan aan het grote publiek getoond, en is volgens BMW in meerdere opzichten uniek. BMW_K1600_klei.jpgZo is het motorblok om te beginnen met zijn breedte van 560mm de smalste zescilinder lijnmotor ooit gebouwd, en slechts marginaal breder dan een conventionele vier-in-lijn. Het motorblok weegt 103 kilo, wat de motor volgens BMW de lichtste zescilindermotor ter wereld maakt in de klasse vanaf 1.000cc.

Hetgeen niet meer dan een loze kreet is, aangezien de K1600 momenteel de enige zescilinder lijnmotor ter wereld is, tenzij BMW het motorblok wil vergelijken met de oeroude CBX-Six die Honda in de jaren '70 van de vorige eeuw op de markt had gezet. Geen loze kreten zijn echter de prestaties die de zes-in-lijn moet leveren, het topvermogen van 161 pk is al niet bepaald misselijk, evenals het maximale koppel van 175 Nm bij 5.250 toeren per minuut, maar nóg indrukwekkender is het gegeven dat meer dan 70% van dit maximumkoppel al vanaf 1.500 toeren vrij komt.

BMW_K1600GTL_2.jpg
BMW_K1600GTL_3.jpg
BMW_K1600GTL_6.jpg 

Het totaalgewicht van beide motoren wist BMW relatief laag te houden door toepassing van lichtgewicht materialen als magnesium en aluminium. Zo weegt de K1600 GT 319 kilo en het vlaggenschip, de K1600 GTL 'slechts' 348 kilo. Ter illustratie: Honda's Goldwing wordt opgegeven voor een droogewicht van 363 kilo, en dat is toch écht een flink stuk zwaarder. En die is niet voorzien van allerlei gadgets die wel op de BMW zijn terug te vinden. Bij zowel de K1600GT als de K1600 GTL is het mogelijk het rijkarakter van de motor in drie standen in te stellen: Rain, Road en Dynamic, die alledrie in verschillende mate het Dynamic Traction Control systeem (DTC) en motormanagement beïnvloeden. Daarnaast zijn de toerbuffels -uiteraard- voorzien van BMW's elektronisch geregelde veersysteem ESA II, waarmee met een druk op de knop zowel vering als demping kunnen worden aangepast aan de omstandigheden en voorkeuren. Tot slot is ook de zithouding te kiezen met een tweevoudig instelbaar zadel.

Innovaties: Adaptieve koplamp
De BMW K 1600 GT en de BMW K 1600 GTL zijn de eerste motoren ter wereld die leverbaar zijn met een Adaptieve Koplamp. Dit syteem, bekend van onder meer de nieuwe BMW 5 Serie, laat de xenonkoplamp ‘meeleunen’ in de bocht voor een zo goed mogelijke verlichting onder alle omstandigheden. Bovendien is er de mogelijkheid om de motor te voorzien van LED verlichting voor een herkenbare uitstraling ook in het donker. Met de nieuwe Multi-Controller kunnen vrijwel alle voorzieningen op de motor bediend worden. Deze knop is afgeleid van het bekende iDrive systeem uit de BMW automodellen. Deze controller wordt aangevuld door een volledig TFT kleurendisplay waarop de instellingen van de motorfiets af te lezen zijn. Tot slot is de BMW K 1600 GTL standaard voorzien van een compleet audio- en navigatiesysteem met iPod-, MP3-, USB- en Bluetooth-aansluiting.

Een andere innovatieve voorziening is het standaard elektrisch verstelbare windscherm met antiklemfunctie, memoryfunctie en antidiefstalstand. Dit scherm is in hoogte te verstellen en kan ook in een speciale stand gezet worden zodat het windscherm het (optionele) navigatiesysteem beschermt tegen diefstal.

BMW_K1600GTL_4.jpgBMW_K1600GTL_5.jpg 

Gran Turismo en Luxury Touring
De BMW K 1600 GT is op maat gemaakt voor de dynamische toerrijder die graag in een actieve houding op zijn motorfiets zit. De BMW K 1600 GTL beschikt over dezelfde eigenschappen als zijn broer, maar dan toegespitst op het bieden van maximale luxe voor bestuurder en passagier. Bovenal zijn beide versies van het nodige comfort voorzien: een verwarmbaar zadel en dito handvatten, een boordcomputer, cruise control en xenonverlichting met automatische niveauregeling behoren tot de standaarduitrusting.

BMW_K1600GTL_1.jpg

Vanaf wanneer de K1600GT en K1600GTL leverbaar zijn, en hoeveel ze moeten gaan kosten, is vooralsnog niet bekend.