Zoeken

BMW lanceert F800GT

13 november 2012
Op de EICMA in Milaan heeft BMW de nieuwe F800GT gelanceerd, een meer toeristische variant op de huidige F800ST waarmee de Duitsers het huidige toursegment met zware modellen als de R1200RT en K1600GT naar beneden heeft uitgebreid.

BMW F800GT_1

Toegegeven, ze hadden het ook de vernieuwde versie van de huidige F800ST kunnen noemen, maar BMW wilde met de ontwikkeling van het nieuwe model meer de richting van het toursegment opgaan en daar past nu eenmaal de benaming GT veel beter bij. In basis is het dus nog steeds dezelfde fiets, maar dan meer op de toeristische motorrijder gericht en -uiteraard- op technisch vlak naar het niveau van 2013 getild. BMW F800GT_2Zo is het vermogen van de paralleltwin verhoogd naar 90 pk bij 8.000 toeren per minuut, wat er vijf meer zijn dan de F800ST wist te mobiliseren. Uiteraard is de GT ook van alle veiligheidsopties als ABS (standaard), ESA (elektronisch geregelde vering, optie) en ASC (tractie controle, optie) voorzien of te voorzien. Bovendien heeft BMW ook het oog op het nieuwe A2 rijbewijs gehad, van de motor wordt ook een 35 kW versie uitgebracht.

Belangrijker echter dan het vernieuwde motorblok is de nieuwe stroomlijn en ergonomie waar veel aandacht aan is besteed. De nieuwe kuip moet je als rijder veel beter uit de wind houden, evenals de nieuwe kuipruit die volgens BMW de windprotectie significant heeft verbeterd. Ook de vering is meer op comfort afgesteld, terwijl de 50mm langere achterbrug voor een verbeterde stabiliteit moet zorgen.Ten opzichte van de ST is de zithouding met maar liefst 40 mm verlaagd naar nu 800 mm, wat het manoeuvreren van de fiets zeker ten goede is gekomen. Op snelheid moet dat trouwens ook een stuk gemakkelijker gaan, dBMW F800GT_3ankzij de lichtere wielen waar de GT van is voorzien. In combinatie met het 20 mm hoger gepositioneerde stuur en de 10 mm naar voren en beneden geplaatste voetsteunen moet ook de zithouding een stuk relaxter zijn.

In het kader van gebruiksvriendelijkheid is de veervoorspanning achter eenvoudig aan te passen en is de bagagecapaciteit van de fiets verhoogd. Voor de fiets is door BMW een nieuw bagagesysteem ontwikkeld dat bestaat uit twee koffers met een gezamenlijke inhoud van 55 liter en een laadvermogen van 10 kilo per koffer. Een enorme vooruitgang op de F800ST, waarvoor BMW alleen maar zadeltassen in het accessoire-pakket had opgenomen. De kofferset is bovendien uit te breiden met een 28 liter topkoffer, dat op het bagagerek wordt gemonteerd.