Zoeken

BMW kondigt updates aan voor R 1250 GS en R 1250 GS Adventure

2 oktober 2020
Het is dit jaar exact 40 jaar geleden dat de GS bij BMW aan het gamma werd toegevoegd, reden voor de Duitsers om dit jubileum te bekronen met een flinke update van de R 1250 GS en R 1250 GS Adventure. Volgens de Duitsers moeten beide GS'en nu meer dan ooit perfect klaar voor elke uitdaging zijn.

Om maar meteen de verwachtingen te temperen: wie had gehoopt op een van de grond af aan compleet vernieuwde GS komt van een koude kermis thuis, maar daarmee is niet gezegd dat het vlaggenschip van de GS familie - en z'n Adventure variant - voor het komende modeljaar niet grondig zijn aangepakt. Het verschil zit 'm voornamelijk in de details. 

Zo heeft BMW de GS nu standaard van de extra rijmodus 'Eco' voorzien, waarmee je wordt aangemoedigd om zo zuinig mogelijk te rijden. Optioneel zijn beide GS'en nu af fabriek leverbaar met een nieuwe Rijmodi Pro functie om het rijkarakter in hoge mate te individualiseren. Het Dynamic Engine Brake Control is een nieuwe component van Rijmodi Pro.

De BMW R 1250 GS en GS Adventure zijn nu standaard voorzien van BMW Integral ABS Pro, in de volksmond beter bekend als bochten-ABS. Volgens BMW heeft het ABS systeem een anticiperende functie gekregen, de werking is afhankelijk van de gekozen rijmodus. Hill Start Control is standaard voor beide GS modellen. Het systeem maakt vanuit stilstand wegrijden op een helling makkelijker. Hill Start Control Pro (HSC Pro) gaat nog een stap verder door te assisteren bij het wegrijden in alle soorten van omstandigheden.

De standaard full-LED koplamp technologie verlicht de weg met onvergelijkbaar breed en helder licht. Een nieuw ontwikkelde, beweegbare koplamp gaat nog een stap verder. Die is onderdeel van de uitrusting adaptieve full-LED verlichting. Bij dimlicht verstelt de koplamp zich automatisch als de motorfiets schuin hangt in een bocht, om ook dan de weg optimaal te verlichten.



In de toekomst komen er nieuwe opties beschikbaar, zoals welkomstverlichting ‘Welcome’ functie, de ‘Good bye’ functie en de ‘Follow me home’ functie. Met de optionele Cruising Light branden beide richtingaanwijzers aan de voorzijde met gedimde sterkte. Afhankelijk van de markt is er optioneel een LED achterlicht mogelijk, dat geel kan knipperen naast het uitstralen van rood licht voor remmen en achterlicht.

We gaan nog even verder. Beide 1250 GS'en zijn standaard voorzien van een 12 volt aansluiting en een USB-A poort van 5 volt. Optioneel kan de GS van zadelverwarming worden voorzien voor zowel de rijder als de duopassagier. Aanvullend op de leverbare zadelhoogtes en voetsteunen zijn nu ook risers voor het stuur beschikbaar als originele BMW Motorrad accessoire om het stuur met 30 mm te verhogen.

De BMW R 1250 GS en R 1250 GS Adventure zijn leverbaar in de unikleuren Light White en Ice Grey. Ook zijn de stijlvarianten Triple Black en Rallye leverbaar, elk met een bijzonder expressief kleurenschema. Ter ere van de 40e verjaardag van de GS modellen brengt BMW Motorrad een speciale ‘40 Years GS’ Edition uit in de historische kleuren zwart en geel van de legendarische R 100 GS.

De vernieuwde BMW R 1250 GS is te verkrijgen voor een consumentenadviesprijs vanaf € 20.150,-. De vernieuwde BMW R 1250 GS Adventure is beschikbaar vanaf € 21.850,-. Beide modellen staan vanaf 10 oktober bij de BMW Motorrad dealer.



Beide modellen zijn overigens in beperkte oplage als First Edition beschikbaar. De BMW R 1250 GS First Edition is verkrijgbaar vanaf € 21.400,- en is voorzien van een Navigator VI, 3-delige Vario kofferset incl. sloten en topkofferdrager. De BMW R 1250 GS Adventure First Edition is er vanaf € 23.100,- en is voorzien van de Navigator VI, 3-delige aluminium kofferset en topkofferdrager.