Zoeken

BMW 2021 R 1250 RT: active cruise control en navigatie

16 oktober 2020
Exact twee jaar na z'n introductie heeft BMW de R 1250 RT al een eerste update gegeven. De 2021 R 1250 RT, bij gebrek aan echte concurrentie de maatstaf onder de dynamische tourmotorfietsen, is volgens de Duitsers nog geavanceerder en innovatiever voor maximaal rijplezier op lange reizen.

 

Voor wie nog niet zo lang op deze aardkloot is, al meer dan 4 decennia staan bij BMW Motorrad de twee letters RT synoniem voor de wereld van dynamische tourfietsen. De lettercombinatie staat volgens de Duitsers voor comfort op lange afstand met dynamisch rijplezier op bochtige buitenwegen. 

En of je 'm nou oubollig vond of niet, onder de toerrijders was en is de RT al 4 decennia lang ongekend populair. Hoewel dat oubollig al een tijdje niet meer van toepassing is. Volgens BMW heeft de RT altijd de maatstaf in het Toursegment gezet, maar dat is dan gerekend buiten modellen als de 1400 GTR (en voorgangers), FJR1300 (en voorgangers) en Honda's Pan European. 

Maar goed, al die concurrenten zijn vroeger of later uit het gamma gehaald, evenals de Triumph Trophy, de schaamteloze driecilinder kopie van de RT die al heel snel door de Britten uit het gamma werd gehaald. Waarmee de RT zo'n beetje de Last of the Mohecans in het Tour segment is. Voor BMW echter geen reden om op de lauweren te gaan rusten, maar om door te blijven pakken opdat de RT ook in de toekomst de maatstaf blijft.  

“We hebben de BMW R 1250 RT een nieuw uiterlijk gegeven, voorzien van aanzienlijk meer standaarduitrusting en talrijke technische upgrades doorgevoerd voor een geheel nieuwe rijbeleving. Als dynamische tourer met de weergaloze BMW ShiftCam motor heeft hij ook de perfecte krachtbron met een indrukwekkend vermogen in het gehele toerenbereik,” aldus Harald Spagl, Project Manager van de R 1250 RT over het 2021 model. 



Zometeen wat er zoal is veranderd, eerst wat is gebleven en dat is de 1.254 cc Boxertwin die net als z'n voorganger wordt opgegeven voor 136 pk bij 7.750 tpm en 143 Nm koppel bij 6.250 tpm, waarbij 80% van dat maximum koppel al bij lage toeren beschikbaar is. Met dank aan de ShiftCam variabele nokkenas timing. Verdomd indrukwekkend, zo ontdekten we twee jaar geleden tijdens onze test in ons eigen kikkerland

Ook het rijwielgedeelte is gelijk gebleven, met een telelever voorvork en paralever achterwielophanging, waarbij het blok als dragend deel in de constructie is opgenomen. Nieuw daarentegen (beter gezegd: vernieuwd) is de kuip die een dynamischer front heeft gekregen, met een nieuw lager windscherm, een aerodynamischer spatbord en... écht adaptieve bochtenverlichting. Full-LED, uiteraard. 

De nieuwe standaard full-LED koplamp verlicht de weg met een ongeëvenaarde helderheid. Met bochtverlichting gaat de verlichting nog een stap verder: met de optie ‘Adaptive Turning Light’ draait het dimlicht van de full-LED koplamp de bocht in, rekening houdend met de hellingshoek van de motorfiets. Zo beweegt de lichtstraal steeds in dezelfde richting als de motorfiets en wordt de bocht vrijwel volledig verlicht.


De lichtfuncties ‘Welcom’, ‘Goodbye’ bij het uitzetten en een ‘Follow me home’ functie voor begeleiding zullen binnenkort optioneel leverbaar worden.

Minstens zo'n grote innovatie zit in de binnenkant van de kuip, waar BMW Motorrad een supervet 10,25 inch TFT kleurenscherm heeft toegepast, met uitgebreide connectiviteit en geïntegreerde navigatiekaart voor comfortabele routeplanning. BMW Motorrad is daarmee de eerste fabrikant die optimaal gebruik maakt van de technische mogelijkheden van een TFT scherm. 

De vraag is alleen of de navigatie ook de optie 'Kronkelroute' kent en of je zelf gemaakte routes kunt inlezen, of dat het een eenvoudig systeem is dat je alleen van A naar B brengt. Een eerste test zal dat moeten uitwijzen, maar het is in ieder geval een begin. Een goed begin.

Behalve de introductie van standaard connectiviteit en de navigatiekaart op het scherm, is ook de nieuwe ‘Comfort-telefonie’ leverbaar. Een opbergcompartiment biedt veilig plaats aan een smartphone. De smartphone is beschermd tegen spatwater en wordt gekoeld door een elektrische ventilator. Via een inductielader of USB-verbinding blijft de batterij van de smartphone voldoende opgeladen. Met het Audio System 2.0 biedt de nieuwe BMW R 1250 RT een nog intensere geluidsbeleving dan zijn voorganger.

Bij de 2021 R 1250 RT is nu standaard af fabriek voorzien van BMW Full Integral ABS Pro, waarbij voor- en achterrem zijn geïntegreerd. Samen met het ABS Pro, met hellingshoek optimalisatie en dynamische remkrachtverdeling is het nieuwe Full Integral ABS Pro remsysteem perfect op het toepassingsgebied van de R 1250 RT afgestemd. 

Net als z'n voorganger is bij de 2021 versie standaard Dynamic Traction Control voorzien, optioneel uit te breiden met Rijmodi Pro - met onder andere MSR Motorsleepregeling, ofwel elektronisch geregelde antihop. Nieuw is wel de ‘Eco’ rijmodus, die je motiveert om zo zuinig mogelijk te rijden. 

Een andere interessante verbetering zit 'm in de cruise control, die adaptief is geworden. BMW is daarmee na Ducati het tweede merk dat adaptieve cruise control bij een motorfiets toepast. Waar DCC (Dynamic Cruise Control) te allen tijde de ingestelde snelheid vasthoudt (ongeacht of je nu bergop of bergaf rijdt), gaat ACC (Active Cruise Control) nog een stap verder, door automatisch een veilige afstand te houden tot de voorganger. Met keuze uit 3 afstanden. Een radar centraal onder de koplamp geplaatst monitort het verkeer.



De 2021 R 1250 RT is leverbaar in de standaard kleur Alpine White, stijlvarianten Elegance  (Manhattan Metallic) en Sport (Racing Blue Metallic) en Option 719 Mineral White Metallic, waarbij die laatste drie een meerprijs hebben oplopend tot € 1.881,55. Prijzen vanaf € 20.461,92.