Zoeken

Binnenkort: eerste test Bridgestone S22

2 april 2019
Drie jaar na de lancering van de S21 heeft Bridgestone de sportieve Hypersport band volledig vernieuwd. De nieuwe Battlax Hypersport S22 is volgens de Japanners op alle vlakken veel beter dan de S21, zonder dat dit ten koste van de levensduur is gegaan. Op het circuit van Jerez konden we kennismaken met de band, een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.

Ze hadden het niet beter kunnen plannen, bij Bridgestone. Zeggen dat je een compleet nieuwe band hebt ontwikkeld waarmee je niet alleen op een droge baan, maar ook in de regen  een snellere rondetijd zult neerzetten, om vervolgens tijdens de presentatie op het circuit van Jerez de weergoden op je hand te hebben. 

En dus kwam vroeg in de ochtend de regen met bakken tegelijk uit de lucht, waardoor we de eerste van in totaal zes sessies in lichte regen op een natte baan konden rijden, waarna het ging opklaren en aan het begin van de derde sessie de baan volledig was opgedroogd. 

Het uitbreiden verhaal van de S22 wordt momenteel hard aan gewerkt, maar we willen alvast onze eerste bevindingen met je delen. Bridgestone claimt dat je met de S22 op een droge baan 15% harder de bocht door kunt gaan, wat in een 1,2% snellere rondetijd moet resulteren - zelfs 5% sneller op een natte baan, maar aangezien onze chef nog nooit eerder op Jerez had gereden was dat koffiedik kijken. 

Wat ons echter wél is opgevallen, is dat de S22 ontzettend veel vertrouwen geeft en dan met name de voorband, die ook in de snelle bochten vol op het gas geen enkele krimp gaf. Ook de achterband had geen enkel probleem met het 200 pk geweld van de eenliter superbies, hoewel het wel de vraag is in hoeverre de elektronica hier een bijdrage aan heeft geleverd, maar dat Bridgestone goed werk heeft geleverd met de S22 staat buiten kijf.