Zoeken

Voxan wil landsnelheidsrecord elektrische motoren met Max Biaggi

8 juli 2020
Voxan is (opnieuw) uit z'n as herrezen. Het Franse motormerk, dat ooit best gave V-twin motoren maakte, heeft z'n zinnen gezet op een nieuw landsnelheidsrecord voor elektrische motoren en heeft daarvoor een beroep op de diensten van niemand minder dan Max Biaggi gedaan.

Mocht je nog nooit van de naam Voxan gehoord hebben of het zijn vergeten: het merk werd in 1995 door Jacques Gardette in het Franse Issoire opgericht en werd bekend om z'n atypische V-twin designs, zoals de Black Magic neo-retro café racer. 

Zo gaaf als de modellen waren, zo treurig was het verkoopkanaal, waardoor het merk in december 2019 failliet werd verklaard. Een half jaar later werd Voxan door het Monegaskisch bedrijf Venturi Automobiles opgekocht, werden productie en kantoren naar Monaco verplaatst en werden de pijlen op elektrische aandrijving gericht, wat in 2013 resulteerde in de Wattman, de eerste elektrisch aangedreven Voxan.

De Wattman was niet alleen lomp, lelijk en zwaar, maar kwam in een tijd dat niemand zich interesseerde voor elektrische aandrijvingen. Hoewel de specificaties nog geeneens zo verkeerd waren - zeker niet voor die tijd: Voxan claimde een vermogen van 150 kW en dat zijn volgens onze zakjapanner een vette 204 pk. 

Tel daar een koppel van 200 Nm bij op dat bij elk toerental beschikbaar is en je praat over een kanon dat je binnen luttele seconden naar hoogst illegale snelheden lanceert. Desondanks leek het Wattman project al ten einde nog voordat het goed en wel was opgestart.

Van die Wattman heeft Voxan nu een high performance versie gemaakt waarmee de Monegasken een nieuw landsnelheidsrecord willen gaan zetten voor elektrische motoren. In de categorie I.A1.B VII om precies te zijn, gestroomlijnde elektrisch aangedreven motoren met enkel-wiel aandrijving tot 300 kg. 

Om dat te realiseren zullen ze harder moeten gaan dan 329,085 km/u, want dat is het huidige record dat de Japanner Ryuji Tsuruta het afgelopen jaar met de Mobitec EV-02A heeft gezet. 

De recordpoging zal worden gedaan ergens deze maand op de Salar de Uyuni zoutvlaktes in Bolivia, met niemand minder dan Max Biaggi aan het stuur. Het absolute landsnelheidsrecord voor elektrische aandrijvingen staat trouwens op naam van Lightning Motorcycles, met 215,907 mijl per uur, ofwel 347,468 km/u.