Zoeken

Powertrophy Portimao groot succes

14 oktober 2013
Volgens de economen is Europa nog steeds niet verlost van het juk dat financiële crisis heet, maar daar was begin oktober in Portugal maar bar weinig van te merken. Voor de tweede keer werd op het circuit van Portimao de Powertrophy verreden, die met 78 coureurs uit 12 verschillende landen een regelrecht succes kan worden genoemd.

EYBIS Powertrophy Portimao 2013

Mocht je er nog nooit van hebben gehoord, de Powertrophy is een initiatief van de Belgische circuit-organisatie EYBIS, een racing for fun wedstrijd waarvoor geen licentie is vereist. Gewoon inschrijven, ervoor zorgen dat je tijdens de trainingssessies de vereiste rondetijd haalt en knallen maar tijdens de wedstrijden die of over een aantal uren, of een bepaalde afstand gaan.

Om te voorkomen dat aan de Powertrophy alleen maar (ex) coureurs meedoen, is ook aan de bovenkant van de rondetijden een plafond ingesteld: wie sneller rijdt dan een bepaalde tijd wordt daarvoor automatisch bestraft, waardoor de Powertrophy perfect is voor circuitrijders die eens wat meer willen dan gewoon een dagje gassen op een (internationaal) circuit.

Wat vorig jaar bescheiden begon met 13 teams van elk 2 piloten, explodeerde dit jaar tot een enorm succes: niet minder dan 78 coureurs uit 12 landen namen deel. Ze kwamen uit Portugal, Frankrijk, België, Nederland, Zwitserland, Duitsland, Spanje, Oostenrijk, Australië, Finland, Groot-Brittanië en zelfs Rusland. Samen vormden ze 39 teams van 2 rijders, rijdend op 9 verschillende motormerken.

De tweede editie van de Portimao Powertrophy stond dit jaar in het teken van de herdenking van Luis Carreira, de drievoudig Portugees Superbike kampioen die vorig jaar tijdens de Grand Prix van Macau om het leven kwam. De 300 km lange endurance wedstrijd ging onder de naam Powertrophy 300 km Luis Carreira van start en zal ook in de toekomst aan hem worden opgedragen.

Het zal niet bepaald een verrassing zijn dat bij de Powertrophy, die onderdeel was van de BMW Motorrad Track Days, veel BMW's aan de start verschenen, maar liefst 35%. De winst ging voor het tweede jaar op rij naar de Duitser Michi Seipold, samen met z'n Oostenrijkse teamcollega Christian Fritz op een S1000RR. Seipold zette ook de snelste rondetijd op zijn naam.