Zoeken

Piaggio gaat Derbi fabriek in Spanje sluiten

16 februari 2013
Na ruim negentig jaar is de Spaanse geschiedenis van het roemruchte Derbi ten einde gekomen. Piaggio is er niet in geslaagd een Spaanse koper voor het merk te vinden en gaat nu de productie van het naar Italië verplaatsen. Rond de 150 medewerkers verliezen hierdoor in Barcelona hun baan.

Derbi Senda_DRD_X-Treme_50_SM

Het verhaal van Derbi begint in 1922 als Simón Rabasi i Singla in het plaatsje Mollet nabij Barcelone een kleine fietswerkplaats begint. De focus van de onderneming ligt op de verhuur en reparatie van fietsen, tot in mei 1944 het bedrijf Bicicletas Rabasa wordt opgericht en Singla zich op de productie van fietsen gaat richten. Twee jaar later is de eerste gemotoriseerde versie een feit, die met 48cc echter eerder een brommer dan een motor is.

De 48cc SRS blijkt echter zo'n groot succes dat het bedrijf besluit van koers te gaan veranderen en zich volledig op motorfietsen te gaan richten. Tijdens de zomer van 1950 is de eerste Derbi 250 een feit en op 7 november 1950 wordt de bedrijfsnaam in Nacional Motor SA veranderd.

Derbi werd ook een grote naam in de wegrace motorsport. In 1969, 1970 en 1972 werd Derbi wereldkampioen in de 50cc en nadat deze klasse in 1984 tot 80cc was opgewaardeerd won Derbi de titel vier maal op rij, van 1986 t/m 1989. Derbi was ook succesvol in de 125cc, met wereldtitels in 1971, 1972, 1988, 2008 en 2010.

In 2001 werd Derbi door Piaggio overgenomen, maar de toekomst van de Spaanse medewerkers raakte in het ongewis nadat Piaggio enkele jaren geleden aankondigde in 2011 de productie naar Italië te willen verplaatsen. Na veel protesten ging Piaggio alsnog op zoek naar een investeerder om het bedrijf in Spanje te houden.

Een oplossing leek binnen handbereik nadat Piaggio succesvolle besprekingen met de Zwitserse investeringsmaatschappij Giba had gehad, die 100 miljoen euro in Derbi wilde investeren. Naar nu bekend is gemaakt zijn de onderhandelingen echter op niets uitgelopen en heeft Giba besloten zich terug te trekken. Piaggio heeft nu bij de Spaanse overheid een 'ERE' verzoek heeft ingediend het dienstverband van de circa 150 medewerkers te beëindigen.

In juni vorig jaar was Piaggio met het Derbi personeel al tot een overeenkomst gekomen waarbij Derbi medewerkers, ongeacht de toekomst van het Catalaanse bedrijf, compensatie tot 45 dagen per jaar zouden krijgen, met een maximum van 42 maanden.