Zoeken

KTM lanceert Freeride 250R

3 september 2013
In navolging van de twee jaar geleden gelanceerde Freeride 350 heeft KTM voor modeljaar 2014 een kleinere versie van de lichte enduro gelanceerd: de Freeride 250R. Met de Freeride 250R hoopt KTM het enduro rijden nog toegankelijker te gaan maken voor de minder ervaren enduro rijder.

KTM Freeride 250R 2014

In 2011 kwam KTM met de Freeride 350, een nieuw instapmodel in de Enduro line-up, die door de Oostenrijkers werd opgegeven voor een gewicht van slechts 98 kilo. De nu gelanceerde Freeride 250R doet daar met een opgegeven gewicht van 95 kilo nog een schepje bovenop (of vanaf, net hoe je het bekijken wilt).

De Freeride 250R wordt aangedreven door het 249cc watergekoelde tweetakt motorblok dat al dienst doet in de KTM 250 EXC. Ten opzichte van de EXC zijn de cilinder en zuiger van nieuwe poorten en timing voorzien voor een verbeterde koppelkromme te realiseren. Ondanks de toevoeging van een elektrische starter is het motorblok volgens KTM bijna een kilo lichter geworden.

Omdat het uitlaatsysteem nu hoger is geplaatst heeft KTM het onderste deel van het dubbele wiegframe 60 mm hoger kunnen plaatsen, wat de grondspeling ten goede is gekomen. Ook het zadel is ten opzichte van de Freeride 350 aangepast en is nu smaller en wat langer en -belangrijker- heeft nu een zithoogte van 'slechts' 915 mm, wat voor Enduro begrippen best wel laag te noemen is.

De Freeride 250R heeft een tankinhoud van 6,8 liter, wat anderhalve liter meer is dan bij het 350 model. De tank is trouwens onder het zadel geplaatst, onder de ogenschijnlijke benzinetank schuilt het luchtfilter dat eenvoudig te vervangen of te reinigen is. Uiteraard is de Freeride 250R rondom van WP-vering voorzien, remmen doet de fiets door middel van een 260 mm schijf met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw voor en een 210 mm schijf met tweezuiger remklauw achter.

KTM Freeride 250R 2014

De Freeride 250R gaat in Nederland voor € 7.299 over de toonbank, onze zuiderburen hoeven slechts € 6.640 af te tikken.