Zoeken

Guzzi viert 90-jarig jubileum met tal van activiteiten

4 mei 2011
Het is dit jaar exact negentig jaar geleden dat in Genua het Italiaanse Moto Guzzi werd opgericht. Om dat te vieren pakken de Italianen dit jaar groot uit met de GMG Giornate Mondiali Guzzi werelddagen, die van 16 t/m 18 september in Mandello worden gehouden. Ook in de Benelux komen Guzzi rijders volop aan hun trekken, met een speciale Guzzi Trackday op Mettet en de Bikers Classics op Francorchamps.

 Moto_Guzzi_logo_90_jaar

Op 15 maart 1921 werd in het kantoor van notaris Paolo Cassanello in Genua de ‘Società Anonima Moto Guzzi’ opgericht, voor de ‘productie en verkoop van motorfietsen en alle andere daaraan gerelateerde activiteiten binnen de metaalindustrie’. De partners die de nieuwe onderneming oprichtten waren Emanuele Vittorio Parodi, een bekende scheepseigenaar uit Genua, zijn zoon Giorgio en zijn vriend Carlo Guzzi.

Parodi en Guzzi hadden in de Italiaanse luchtmacht samen gediend met de uit Brescia afkomstige Giovanni Ravelli, een piloot die op 11 augustus 1919 tijdens een testvlucht om het leven kwam en die door de oprichters herdacht werd via een afbeelding van een arend die zijn vleugels uitspreidt,Moto_Guzzi_Norge_GT_1928 het symbool dat door de nieuwe onderneming werd gekozen en dat al snel wereldwijd beroemd werd als het Moto Guzzi-embleem.

Dit was de start van een industriële onderneming met de Mandello del Lario-fabriek als basis – de fabriek waar Moto Guzzi motorfietsen vandaag de dag nog immer worden gebouwd – en een onderneming met toonaangevende ontwikkelingen in de motorfietsindustrie en motorfietsen die zijn uitgegroeid tot historische iconen. Modellen als de GT 500 Norge (1928) die door Giuseppe Guzzi naar de poolcirkel werd gereden en de Airone 250 (1939), het bestverkochte model van Moto Guzzi vóór de komst van de Guzzino 65 (1946), beter bekend als de Cardellino, die samen met de Gelletto (1950) een belangrijke rol zou spelen bij de massamotorisering van Italië.

Gedurende die tijd installeerde de onderneming zijn windtunnel – de eerste in de industrie die vandaag de dag nog steeds te bewonderen is in Mandello del Lario – die werd ontwikkeld door een hecht team met ingenieurs als Umberto Todero en Enrico Cantoni en een ontwerper die Moto_Guzzi_V7_Racer_2011al snel werd opgenomen in de hall of fame: de Milanees Giulio Cesare Carcano, de ontwerper van de legendarische Otto Cilindri met een topsnelheid van 285 km/u en waarvan prototypen tussen 1935 en 1957 gezamenlijk een indrukwekkend aantal van 14 snelheids-WK’s en 11 Tourist Trophies op hun naam zetten.

Van de V7 tot aan de California
Tijdens de jaren ’60 ontwikkelde Moto Guzzi na de lichtgewicht Stornello en Dingo de 700cc V90 tweecilindermotor met cardanasaandrijving, een combinatie die het symbool zou worden voor een aantal legendarische modellen van het merk uit Mandello, waaronder de V7 Special, V7 Sport, California en Le Mans. Op basis van deze structuur werd de aandrijflijn later aangepast voor kleinere categorieën en evolueerde het systeem geleidelijk naar een vorm die vandaag de dag populaire Moto Guzzi-modellen als de V7 Racer, de Stelvio 8V 1200 en de Norge GT 8V aandrijft; motorfietsen die een hoofdrol spelen tijdens de zesde editie van de Guzzi werelddagen, die medio september worden georganiseerd op het historische fabrieksterrein van de onderneming, op via Parodi 57 in Mandello del Lario.

De ‘90th Anniversary GMG’ wordt het overkoepelende evenement in een jaar dat geheel in het teken staat van negentig jaar Moto Guzzi. Een jaar ook met tal van noviteiten, allereerst op het productfront. Met de door Motorfreaks reeds getestte Stelvio’s 1200 8V en 1200 NTX en de Norge GT 8V (waarvan de test binnenkort zal worden gepubliceerd) introduceert Moto Guzzi dit jaar twee nieuwe, grote modellen. Bovendien onthulde Group chairman en CEO Roberto Colaninno begin dit jaar al twee prototypen die een belangrijke rol gaan spelen in het toekomstige productprogramma van Moto Guzzi: een prototype van de nieuwe Moto Guzzi California, voorzien van een originele, dwarsgeplaatste 1400cc V90 tweecilindermotor, en een Scrambler-versie van de V7 750cc.

GMG_2007

Als eerste staat voor de Benelux op 6 juni dus de Guzzi Trackday op het Belgische circuit van Mettet op het programma. De organisatie van het evenement is in handen van de Belgische en Nederlandse Guzzi dealers, met medewerking van de Nederlandse en Belgische Moto Guzzi Club. Meer informatie hierover is op de website www.guzzitrackday.nl beschikbaar. Vervolgens maakt Moto Guzzi op 1 t/m 3 juli zijn opwachting tijdens de welbekende Bikers Classics op het Belgische circuit van Francorchamps. Als klapper op de vuurpijl worden van 16 t/m 18 september de GMG werelddagen in Mandello del Lario georganiseerd.