Zoeken

Brough Superior SS100 voor recordbedrag van 286.000 Pond geveild

27 oktober 2010

Een recordbedrag van £286.000, dat is wat een klassieke 1929 Brough Superior SS100 het afgelopen weekend bij een veiling van klassieke auto's en motoren in Engeland heeft opgeleverd.

1929_Brough_Superior_SS100_1.jpg

Mocht je nog nooit van het Britse merk Brough Superior hebben gehoord, het merk onstond vlak na de eerste wereldoorlog toen George Brough, op dat moment werkzaam bij 1929_Brough_Superior_SS100_3.jpg
1929_Brough_Superior_SS100_5.jpg
1929_Brough_Superior_SS100_4.jpg
zijn vaders motorzaak in Nottingham, besloot zijn eigen lijn motorfietsen te beginnen. Motorfietsen die kwalitatief superieur moesten zijn en waarbij geld geen rol speelde. Dankzij die drang naar perfectie, royalty en exclusiviteit kreeg het merk al snel de status van Rolls Royce onder de motorfietsen.

In november 1920 verscheen het eerste model, de Mark 1, in de pers en werden de eerste orders genoteerd, maar George Brough was niet tevreden over de nieuwe machine en begon met de ontwikkeling van een 'super sports' model, de SS80. De nieuwe motor, die werd  vernoemd naar zijn topsnelheid van 80 mijl per uur, zag in 1922 voor het eerst het levenslicht en was geen reactie op de mening van pers en andere 'experts', maar geheel ontwikkeld naar de maatstaven die George Brough zichzelf had opgelegd.

Twee jaar later lanceerde Brough de SS100, een motor die - je raad het al - in staat moest zijn de magische limiet van 100 mijl per uur te halen. Daar bleef het echter niet bij, de motor beschikte over - voor die tijd - exeptionele stuureigenschappen, remmen en looks. De fiets werd aangedreven door een 45 pk sterke KTOR JAP 1000cc V-Twin met bovenliggende nokkenassen en dubbele carburateurs en was volgens de advertenties een exacte replica van de fiets waarmee in 1924 maar liefst negen nieuwe snelheidsrecords waren gezet, waaronder 's werelds snelste solo met 123 mph en 103 mph zijspan.

Het merk vergaarde in de jaren '20 en '30 veel roem, enerzijds dankzij beroemdheden als Lawrence of Arabia, een persoonlijke vriend van George Brough, die na drie SS80 in 1925 de sleutels kreeg van een SS100, George 4 genaamd. Hij zou uiteindelijk op een Brough Superior 1929_Brough_Superior_SS100_6.jpg
1929_Brough_Superior_SS100_7.jpg
verongelukken. Anderzijds vergaarde het merk veel roem dankzij de vele snelheidsrecords, zoals het 1937 snelheidsrecord van bijna 170 mijl per uur.

Van deze geveilde 1929 SS100 Brough Superior, die destijds voor ongeveer £ 170,00 over de toonbank ging, werden er dat jaar slechts 29 geproduceerd. Deze Pendine en Grand Alpine uitvoering was voorzien van een 'super heavyweight' drieversnellingsbak en had een ongekende compressieverhouding van 5,5:1. Daarnaast was de fiets uitgerust met de in 1929 geïntroduceerde dubbele koplampen, die trouwens - net als de 'super heavyweight' versnellingsbak - niet op alle 1929 SS100 modellen werden gemonteerd.

Het feit dat deze 1929 SS100 naast zijn zeer goede staat geheel origineel en van alle 'accessoires' was voorzien was volgens kenners de reden waarom de fiets het afgelopen weekend bij de H&H veiling in het Haynes International Museum in Sparkford, Somerset, het recordbedrag van £ 286.000 (ca. € 325.000) heeft opgebracht. Het oude record stamde uit 2008, toen op de Bonhams veiling in Stafford een bedrag van £ 166.500 (ca. € 190.500) werd neergelegd voor een 1934 SS100 Brough Superior.

1929_Brough_Superior_SS100_2.jpg